Het is een veelgehoorde klacht bij adverteerders en mediabureaus: exploitanten raken steeds vaker ‘uitverkocht’, oftewel er is meer behoefte aan reclame dan er zendtijd is. Ook bij radio speelt dit probleem, met stijgende seconde tarieven als gevolg. De radiozenders hoor je uiteraard niet klagen: de omzet uit radioreclame bedroeg in 2021 zo’n 209 miljoen euro, een stijging van 23% ten opzichte van ‘coronajaar’ 2020.
Table of Contents
‘Radioreclame is pandemie te boven’
De radioreclame sector concludeert dan ook dat het medium qua omzet volledig de gevolgen van de pandemie te boven is, want de totale bestedingen zijn zelfs hoger dan in het vorige recordjaar 2019. Radio adverteerders investeren meer in alle soorten radioreclame: spot, branded content en digitale audio, zo meldt branchevereniging Audify.
Digitale radioreclames groeien als kool
Vooral digitale radioreclames groeien hard, er werd zelfs een verdubbeling genoteerd, van 3,3 naar 7,8 miljoen euro. De ‘traditionele’ vorm van radioreclame (via FM) stijgt met 21% en kwam in 2021 uit op 188,6 miljoen euro (dit was nog 156 miljoen in 2020). Ook non-spot reclame (sponsor-, winacties en bilboarding) werd 25% meer verkocht dan in 2020 en kwam uit op 13 miljoen euro.
‘Radioreclame klinkt vaak hetzelfde’
‘Radioreclame klinkt vaak hetzelfde’ is een veelgehoorde klacht. Wij zien dat eigenlijk meer als een positief punt: het is dus mogelijk om met de juiste creatie makkelijk op te vallen. Adverteerders zouden wat ons betreft meer lef moeten tonen. Heel veel leuke ideeën sneuvelen al in een vroeg stadium door gebrek aan vertrouwen.
Opvallende voice-over stemmen
Probeer eens een ander geluid, opvallende Nederlandse voice-over stemmen of kies voor een creatieve invalshoek. Je trekt meteen de aandacht ten opzichte van die standaard radiospotjes. Creativiteit wordt beloont, ook (of misschien wel juist!) op de radio. Geen geld voor een reclamebureau? Zet dan eens grote mainstream zenders uit Londen op zoals Capital en Heart London, de creatieve ideeën vliegen je om de oren.