Betaald adverteren Facebook: veelgemaakte fouten

Betaald adverteren Facebook- veelgemaakte fouten

Facebook is een populair platform dat mooie resultaten kan leveren voor vele merken, van groot tot klein. Dat betekent echter niet dat je gewoon een advertentie in elkaar kunt flansen, live kunt zetten en succes kunt verwachten. Was het maar zo simpel.

Zorg er in ieder geval voor dat je onderstaande veelgemaakte fouten met betrekking tot adverteren op FB niet maakt.

Niet weten wie je doelgroep is

De kans dat je advertenties effectief zijn is klein als je niet de juiste doelgroep weet te bereiken. Klinkt logisch, toch zijn er nog altijd marketeers die een campagne live zetten zonder dat zij precies weten wie hun doelgroep is. Zonde, zeker omdat Facebook een van de meest uitgebreide targeting mogelijkheden biedt.

Doe daarom voor de start van een campagne klantonderzoek, als je nog geen klanten hebt probeer dan een nauwkeurig beeld te schetsen van je potentiële klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan geslacht, leeftijd, beroep, locatie, koopgedrag, interesses, levensfase en levensstijl.

Het belang van afbeeldingen onderschatten

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, beelden trekken de aandacht van mensen. Ze zijn zelfs verantwoordelijk voor 75-90% van de prestaties van je advertentie. Er is een reden waarom de meeste advertentieformaten van Facebook ten minste één afbeelding hebben.

Probeer daarom niet alleen een statische afbeelding maar ook de carrousel- en/of diavoorstelling formaten om de kans dat een kijker doorklikt en converteert te vergroten.

Wees je bij het selecteren van een afbeelding bewust van het kerndoel van je advertentie en selecteer een afbeelding die hierbij aansluit. Wees ook niet bang om diverse afbeeldingen te testen, dat een afbeelding jouw favoriet is betekent niet direct dat deze ook het best presteert.

Slechte koptekst

Het schrijven van een goede kop is een stuk lastiger en belangrijker dan je wellicht denkt. Zie het schrijven van een kop niet als bijzaak, een kop is niet alleen een samenvatting van wat je te bieden hebt. Het moet de voordelen van je product beschrijven op een manier die de lezer uitnodigt om meer te leren. Houd een kop altijd kort, een kop met veertig of minder tekens zal meer betrokkenheid opleveren.

Niet bovenop de resultaten zitten

Zelfs als je er 100% zeker van bent dat je advertentie fantastisch gaat presteren is het van belang om de prestaties dagelijks te monitoren. Zorg ervoor dat je zaken als frequentie, aantal klikken, doorklikratio en conversiepercentages nauwlettend in de gaten houdt. Het kan altijd anders gaan dan je verwacht.

Advertentieteksten niet (laten) proeflezen

Het schrijven van advertentieteksten is vooralsnog mensenwerk, een fout is snel gemaakt, ook door professionele tekstschrijvers. Hanteer daarom altijd het 4 ogen principe voor je je advertenties live zet, een simpele typefout of grammaticafout – hoe klein ook – kan ervoor zorgen dat je advertentie een stuk minder goed presteert.