Het is op het moment van schrijven 1 januari 2022. Het One Media Team wenst je natuurlijk het beste voor 2022 en dat al je goede voornemens maar mogen uitkomen. Over goede voornemens gesproken, Clear Channel maakt hier direct werk van en geeft het goede buitenreclame voorbeeld. De bekende outdoor exploitant gaat per vandaag alleen nog buitenreclames drukken op gerecycled papier.
Table of Contents
Clear Channel: ‘vooral nieuw papier belastend’
Clear Channel heeft een levenscyclus analyse laten uitvoeren, en daaruit is gebleken dat ongeveer 70% van de totale CO2-uitstoot van de bedrijfsvoering wordt veroorzaakt door papierverbruik. Hierbij moet worden onderstreept dat vooral het maken van nieuw papier milieubelastend is. Dit is dan ook de belangrijkste reden voor Clear Channel Nederland om haar eigen buitenreclame posters per vandaag alleen nog te drukken op gerecycled papier.
Nog geen eisen aan externe buitenreclame posters
Het buitenreclame bedrijf legt nog geen dwingende eisen op aan bedrijven die hun eigen posters aanleveren, maar door deze move bespaart Clear Channel jaarlijks al zo’n 40.000 kilogram aan nieuw papier, wat neerkomt op een netto CO2-verlaging van maar liefst 16.000 kilogram in Nederland.
Komt de buitenreclame branche in beweging?
Clear Channel meldt dat circulariteit dé oplossing is omdat we op dit moment meer grondstoffen verbruiken dan de aarde kan leveren. Met de overstap naar gerecycled papier wil Clear Channel een statement maken binnen de buitenreclame branche, en hoopt hierdoor dat ook andere adverteerders, mediabureaus en buitenreclame bedrijven deze weg zullen gaan inslaan. Clear Channel heeft zich overigens eraan gecommitteerd om in 2050 wereldwijd Carbon Net Zero te zijn.
Buitenreclame exploitant in 300 gemeenten
Clear Channel Nederland is een grote buitenreclame exploitant en actief in meer dan 300 Nederlandse gemeenten. Het bedrijf exploiteert buitenreclame in bijvoorbeeld abri’s, grote billboards en op digitale schermen. Het volledige Europese Clear Channel portfolio bestaat uit 16.000 digitale en 400.000 niet-digitale displays, verdeeld over 17 landen.