Buitenreclame kan ingezet worden op allerlei niveaus, landelijk, regionaal of lokaal. En hoewel out-of-home (OOH) advertising de afgelopen jaren een flinke verandering heeft doorgemaakt op het gebied van data en technologie, is er één ding hetzelfde gebleven: buitenreclame is een ontzettend krachtig kanaal. Op landelijk en regionaal niveau maar zeker ook op lokaal niveau. Denk alleen al aan de mogelijkheden voor horeca reclame.
Table of Contents
Data en OOH
Data wordt steeds vaker ingezet in combinatie met gedrags- en geografische informatie ten behoeve van targeting in combinatie. Hoewel deze zaken buitenreclame nog effectiever maken is buitenreclame ook voor alle technologische ontwikkelingen al effectief gebleken.
Met name vanwege de kansen die het biedt om koopgedrag te beïnvloeden in de omgeving waar de consument zich op dat moment bevind. OOH onderschept de consument op weg naar een aankoop, het is vaak het laatste contactmoment voor een aankoop wel / niet plaatsvindt. Dit kan met name handig zijn voor bepaalde categorieën, zoals lokale restaurants, supermarkten en andere winkels die zich in de buurt bevinden.
Diverse onderzoeken tonen aan dat een groot deel van het publiek advertenties opmerkt die de route beschrijft naar een bepaald restaurant of een specifieke winkel. Ditzelfde onderzoek laat zien dat 1 op de 5 consumenten die de advertentie ziet ook overgaat tot actie. Het merendeel van zij die overgaan tot actie doen vervolgens ook een aankoop. Een aankoop kan zijn een artikel in een winkel, maar ook het eten in een bepaalde lunchroom.
Lokale buitenreclame
De reden dat buitenreclame in bijvoorbeeld een binnenstad zo goed werkt is omdat je hier te maken hebt met het zogenaamde recentheidseffect. Hoewel de frequentie en de boodschap van een advertentie van belang is, is het effect van een advertentie nog groter als een consument wordt bereikt op het moment dat deze klaar is om te kopen. Juist deze groep is goed te bereiken door middel van lokale buitenreclame.
Kleine en regionale merken die niet het voordeel hebben van een grote naamsbekendheid en enorme budgetten kunnen met dit in gedachten klanten uit de regio naar zich toetrekken en aan zich binden.
Hyperlokale OOH campagne
In het verleden was het uitvoeren van een groot aantal kleinere, hyperlokale OOH-campagnes een omslachtige en tijdrovende taak waarbij de kosten niet in verhouding stonden tot de baten. Maar in de huidige OOH-wereld is dat niet meer het geval.
Het plannen van een OOH-campagne is tegenwoordig veel eenvoudiger dan een paar jaar geleden. De stroomlijning van inkoopplatforms, de integratie van planning data API’s en de groei van Digital OOH (DOOH) hebben het plannings- en media inkoopproces veel eenvoudiger en sneller gemaakt dan voorheen.