De Nederlandse overheid wil de komende weken mensen overhalen zich aan de basismaatregelen te houden zoals zich te laten testen bij klachten, mondkapjes te dragen op de verplichte plaatsen en het corona toegangsbewijs te laten zien op plekken waar dat moet. Om dat voor voetlicht te brengen is de overheid begonnen massaal reclame in te kopen om de boodschap te verspreiden via buitenreclame, radiocommercials, tv-commercials en online advertenties.
Table of Contents
Radio, TV-commercials en kranten advertenties
De komende weken worden er ongeveer vijftig tv-commercials per dag uitgezonden via de grootste tv-zenders, en zo’n 400 radiocommercials per week middels radio adverteren via de bekende radiozenders. Daarnaast staan er vanaf woensdag paginagrote kranten advertenties in de huis-aan-huisbladen om mensen aan de basismaatregelen te herinneren .
Regionale buitenreclame en online advertenties
Door mensen op de mogelijkheid te wijzen dat men zich kan laten prikken zonder afspraak, hoopt het ministerie de vaccinatiegraad nog op te krikken. Het covid-19 campagneteam richt zich hierbij specifiek op gebieden waar relatief weinigen zich hebben laten inenten, en op mensen die geen Nederlands spreken. Het campagneteam zou hiervoor bijvoorbeeld regionale buitenreclame campagnes in bushokjes en gerichte online advertenties kunnen inzetten.
Zoekmachine marketing
Ook via zoekmachine marketing gebeurt er van alles. Als ze googelen of ze zich met hun klachten moeten laten testen krijgen mensen online advertenties te zien met uiteraard ‘ja’ als antwoord van de Rijksoverheid. Overigens krijgt de Nederlandse overheid ook al veel organisch verkeer van Google, omdat de zoekmachine overheidssites logischerwijs prioriteert in de zoekresultaten.
Spotify advertenties
De radiocommercials zijn ook te horen via het streaming platform van Spotify middels Spotify advertenties. Overigens liepen veel campagnes liepen al, maar wordt de mediadruk vanaf nu fors opgevoerd. Tot nu toe liepen er vaak twee covid-19 campagnes tegelijkertijd, maar de komende weken worden er maar liefst vijf campagnes naast elkaar ingezet. Het ministerie noemt de intensivering ‘uitzonderlijk’.
Meer voorlichting ook wens Tweede Kamer
Volgens Jaap van Dissel van het RIVM zou een betere naleving van de basismaatregelen effectiever uitpakken dan nieuwe regels invoeren. Ook een aantal politieke partijen vroeg tijdens het corona debat in de Tweede Kamer om meer voorlichting in plaats van strengere beperkingen, waarmee met deze impuls aan de campagne uitvoering wordt gegeven.