De invloed van digitale inkoop op buitenreclame

programmatic inkoop ooh

Het programmatic inkopen van out of home advertising (OOH) heeft de wereld van buitenreclame voorgoed verandert. Voorheen was digitale inkoop van buitenreclame ondenkbaar, maar met de toenemende hoeveelheid van digitale buitenreclameborden is het proces een stuk makkelijker geworden.

Het kopen van OOH voorraad is niet alleen geautomatiseerd en direct beschikbaar om te kopen. Ook is het in te kopen op veel van dezelfde platforms en locaties waar mobiele en display advertenties ingekocht kunnen worden. Hierdoor kunnen adverteerders nu naadloos campagnes bouwen via verschillende kanalen en media, waaronder OOH.

Deze realtime inkoop faciliteert ook het gebruik van first- en third party datasets. Dit maakt het mogelijk om ook met OOH campagnes de ROI te verhoren door het maximaliseren van personalisatie.

Attributie en meting

Een van de gebieden waar de OOH industrie mee worstelde in vergelijking met digitale media, is de meetbaarheid. Digitale marketeers hebben gedetailleerd inzicht in het effect dat hun digitale campagnes hebben op de merkbekendheid en conversies, alles is meetbaar en eenvoudig te visualiseren. Maar nu is dit ook mogelijk gemaakt voor de OOH-industrie.

Merken kunnen tegenwoordig het aantal vertoningen zien dat een OOH advertentie heeft gegenereerd. Maar de innovatie houdt niet op bij impressies. Bewegingsgegevens rond winkelbezoeken kunnen digitale attributie naar de offline wereld en OOH advertenties brengen.

Tips voor OOH campagnes

Zoals bij elke vorm van marketing, is een zorgvuldige planning cruciaal om ervoor te zorgen dat je het meeste uit OOH advertenties haalt.

We leven in een wereld waar de smartphone de meeste aandacht krijgt. Je zult een manier moeten vinden om de aandacht van de smartphone naar je buitenreclame campagne te trekken. Dit wordt gemakkelijker met de opkomst van DOOH en andere interactieve technologieën.

Gegevens zijn een belangrijk hulpmiddel

Een van de belangrijkste transformaties in de wereld van reclame en marketing is de beschikbaarheid van gegevens. Dit heeft geleid tot betere personalisatie, verbeterde targeting en nauwkeurigere metingen.

Zorg ervoor dat, indien beschikbaar, je gebruik maakt van gegevens in OOH campagnes. Begrijp wat de opties zijn om je eigen datasets te gebruiken om je campagnes te verbeteren als je OOH media koopt. Gegevens stimuleren innovatie en creëren krachtige DOOH campagnes.

We hebben nu toegang tot een groot data-ecosysteem dat tien jaar geleden nog niet beschikbaar was. Dankzij deze datasets kunnen adverteerders meer doen met hun activiteiten en campagnes.

De resultaten van een OOH campagne is slechts zo goed als de gegevens die de campagne voeden.

Soms zijn drukke locaties beter dan meer locaties

Het kan verleidelijk zijn om meer sites of locaties te kopen die goedkoper zijn. Maar om de meeste impact te creëren, kan het soms beter zijn om een locatie met veel verkeer te kiezen.

Less is more met OOH

Bij buitenreclame is het van belang om een korte, heldere boodschap te communiceren. Less is more, omdat de meeste consumenten je advertentie maar voor een korte periode zullen bekijken.

Beperk het aantal woorden tot een minimum te beperken en gebruik beeldmateriaal dat in staat is de aandacht trekken. Het doel moet meer zijn intrigeren dan informeren.