In dit artikel delen we 5 zaken die je in het achterhoofd moeten houden om je enigszins soepel te navigeren door de veranderende wereld van content creation.
Table of Contents
Mobile first
Dit zal geen verassing voor je zijn. Inmiddels vindt ruim 60% van het webverkeer plaats op smartphones. Dit betekent dat content snel moet worden geladen, er goed uit moet zien en binnen een seconde de aandacht moet trekken om het onophoudelijke duim scrollen te vertragen en te stoppen.
Het merendeel van de online video wordt bekeken op een smartphone, en mobiel zal naar verwachting verantwoordelijk zijn voor meer dan 70% van de uitgaven aan online videoadvertenties.
Podcasts scoren hoog als het gaat om inhoudsconsumptie, en als je generatie Z wilt bereiken, neem dan een kijkje op TikTok. Met andere woorden: diversifieer je content plan.
Intern vs. extern
Het lijkt erop dat de efficiëntie bij content creation een klap heeft gekregen tijdens de pandemie, veel bedrijven lijken moeite te hebben met een duidelijk visie op het gebied van content en het waarborgen van kwaliteit.
Welke kwaliteit hebben je in huis? Waar heb je eventueel extra ondersteuning nodig? Bepaal de plekken waar je efficiëntie, tijd en geld verliest en bouw vervolgens een solide brug tussen strategie en uitvoering.
Evalueer, evalueer, evalueer..
Als je de tijd neemt om na te denken over content, de content te maken en vervolgens de content te verspreiden, moet je ook de tijd nemen om de effectiviteit van de content te evalueren.
Als er niet veel over de strategie wordt nagedacht levert ongeveer 20% van de content 80% van het resultaat op. Zorg ervoor dat dit niet keer op keer het geval is. Focus op het creëren van de zogenaamde ‘20% content’.
Stem de visie en doelstellingen van je content af op de visie en doelstellingen van je publiek, en natuurlijk ook op je bredere bedrijfsstrategie. Door dit te doen, krijgt je een duidelijk beeld van wat er moet worden bereikt en kun je snel zien wat wel en niet de goede kant op gaat, zodat je geleidelijke verschuivingen en verbeteringen kunt doorvoeren in de richting van accurate, relevante en nuttige content.
Kanaliseren van content
De pandemie heeft absoluut goed gedaan als we het hebben over online interactie tussen merken en hun publiek. Nog nooit is er zoveel online gediscussieerd, het is tijd voor merken om hierop in te spelen.
Zo’n 90% van de Nederlanders tussen 18 en 49 jaar koopt dingen via een smartphone, boven de 50 jaar ligt dit percentage rond de 50.
Gepersonaliseerde content
Of je het nu leuk vindt of niet, er vindt een snelle groei plaats van op tools gebaseerd op Artificial Intelligence (AI)* om de productie van content te ondersteunen. Digitale disruptie door machine learning en personalisatie is de toekomst van content, dus het is verstandig om je er zo vroeg mogelijk in te verdiepen.
*Artificial Intelligence (AI) is de engelse term voor Kunstmatige Intelligentie (KI).
AI maakt haar potentieel voor content waar. Deze tools kunnen het creëren van content op een hoog kwaliteitsniveau versnellen op een manier die we niet voor mogelijk hadden kunnen houden. Het neemt niet zelden 80% van het werk uit handen, die 20% heb je nodig voor polijsten en verfijnen.
Het merendeel van de consumenten geeft aan dat de kans dat ze blijven winkelen op een website die een persoonlijke ervaring bieden groter is dan op websites die geen persoonlijke ervaring bieden. Met name generatie Z en millennials geven aan een persoonlijke ervaring te waarderen. Personalisatie beïnvloedt daarnaast aankoopkeuzes.
Zowel AI als personalisatie kunnen je in staat stellen content te creëren en distribueren met behulp van platforms, berichten, visuele benadering, format en zelfs muziek, die allemaal gebaseerd zijn op hun gedrag en voorkeuren.
Hoe je het ook bekijkt, content moet slimmer. Of het nu gaat om het mobile first maken van je video, het naar TikTok vertalen, er een podcast van te maken: de eerste stap van elk content plan is het in kaart brengen van je interne en externe bronnen.