Adverteren op Facebook (inmiddels Meta) is interessant voor bijna ieder bedrijf of organisatie. Het merendeel van de Nederlanders heeft een Facebook account en een groot deel van hen logt dagelijks in op dit sociale media platform. Facebook biedt een kostenefficiënte manier om je doelgroep te bereiken.
Table of Contents
Adverteren op Facebook kosten
De gemiddelde kosten van adverteren op Facebook liggen tussen de 0,005 en 2 euro.
Kosten Facebook adverteren | Vanaf kosten per actie | Vanaf kosten per 1.000 |
Merkbekendheid (per weergave) | vanaf €0,005,- | vanaf €5,- |
Verkeer naar de website (per klik) | vanaf €0,25,- | vanaf €250,- |
Leadgeneratie (per lead) | vanaf €2,- | vanaf €2.000,- |
Let op: Bovenstaande kosten zijn slechts een indicatie van de kosten voor campagnes gericht op merkbekendheid, betrokkenheid, verkeer naar je website of een download. De kosten voor een zogenaamde harde conversie zoals een aankoop zijn afhankelijk van de prijs van je product of dienst. Ook heeft het aantal adverteerders wat dezelfde doelgroep heeft invloed op de advertentiekosten. Hierover hieronder meer.
Staar je niet blind op de kosten, uiteindelijk gaat het namelijk niet om de kosten maar om een positieve ROI: hoeveel euro verdien je voor elke euro die je besteed?
Adverteren op Facebook
Adverteren op Facebook is een vorm van online marketing, hoe het precies werkt leggen we je hieronder stap voor stap uit.
Veilingsysteem Facebook
De inkoop van Facebook advertenties werkt volgens een veilingsysteem. Het biedsysteem van Facebook houdt een virtuele veiling voor elke plaatsing, doelgroep, timing en meer. Dit resulteert in hoge CPM’s (kosten per duizend vertoningen) en CPC’s (kosten per klik) wanneer je biedt op een slot dat gewild is bij adverteerders en vice versa.
Doelstellingen Facebook
Wanneer je gaat adverteren op Facebook kies je per campagne een doelstelling, het kiezen van de juiste doelstelling is van groot belang omdat Facebook je campagne hierop gaat sturen. Je kunt kiezen uit de volgende doelstellingen:
- Merkbekendheid
- Bereik
- Verkeer
- Betrokkenheid
- Appinstalaties
- Video weergaven
- Leads genereren
- Chatberichten
- Conversies
- Verkopen uit catalogus
- Winkelverkeer
Doelgroep Facebook
Binnen Facebook Ads Manager zijn er diverse mogelijkheden om je doelgroep te bereiken, jouw doelgroep om precies te zijn.
Zo kun je kiezen voor brede vs. specifieke targeting. Waarbij je bij brede targeting je lot volledig in handen legt van Facebook. Het algoritme gaat voor jou op zoek naar de beste mensen om je advertentie te laten zien afhankelijk van de doelstelling die je hebt gekozen.
Bij specifieke targeting kies je ervoor om Facebook een handje te helpen. Je geeft Facebook informatie over je gewenste doelgroep. Dit kan op de volgende manieren:
Gedetailleerde targeting
Via gedetailleerde targeting geef je aanvullende demografische gegevens, interesses en gedrag door aan Facebook waaraan de mensen die je wilt bereiken moeten voldoen.
Aangepaste doelgroepen
Aangepaste doelgroepen geven je de mogelijkheid om je bestaande doelgroepen te targeten op Facebook. Hierbij kun je bronnen gebruiken zoals een klantenlijst uit je CRM, je eigen website of app verkeer en ook je Facebook volgers.
Vergelijkbare doelgroepen
Met vergelijkbare (lookalike) doelgroepen bereik je – zoals de naam al doet vermoeden – mensen die lijken op je bestaande klanten. Je geeft Facebook de opdracht om vergelijkbare mensen te targeten. Hierbij kun je ervoor kiezen om een relatief kleine doelgroep te targeten die veel gelijkenissen toont met je huidige klanten of website bezoekers of om een iets grotere doelgroep te targeten die slechts een aantal gelijkenissen tonen met je huidige klanten of website bezoekers.
Adverteren op Facebook ervaringen
De ervaringen van nagenoeg ieder bedrijf of organisatie met adverteren op Facebook zijn positief. Het grote voordeel van adverteren op Facebook is dat je met een relatief klein budget al mooie resultaten kunt behalen. Veelal kiezen onze klanten ervoor klein te beginnen en budgetten op een later moment uit te breiden.
Een ander voordeel van adverteren op Facebook is dat je een campagne voortdurende kunt bijsturen. Vallen de resultaten van een bepaalde doelgroep of advertentie tegen? Met een druk op de knop pas je de doelgroep of advertentie aan of de-activeer je deze. Je hebt ontzettend veel controle over je campagne.
Facebook adverteren voor bedrijven
Naast adverteren via Google Ads adviseren wij bijna al onze klanten om ook te adverteren via Facebook. Keer op keer behalen wij mooie resultaten met Facebook advertenties, voor zowel grote internationals als MKB’ers.
Facebook advertentie beheer
Facebook advertentie beheer is het platform / dashboard waarin je je campagnes beheerd. Facebook advertentiebeheer kent drie stappen: de campagne, advertentiesets en advertenties.
Facebook campagne
Hier bepaal je je advertentie doelstelling, wat je wenst te bereiken met je campagne op Facebook en/of Instagram.
Facebook advertentie sets
Binnen de Facebook advertentie sets bepaal je de doelgroep (target audience) die je wilt bereiken. Ook kies je hier waar je je advertentie wilt tonen binnen Facebook, maar ook of je je advertentie wilt tonen op Instagram. Bij deze stap bepaal je ook het budget wat je wilt uitgeven en wat de looptijd van je campagne is.
Bij budget geef je aan of je een totaalbudget voor de gehele looptijd hebt waarbij je Facebook de vrijheid geeft deze zo efficiënt mogelijk in te zetten of je kiest voor een dagbudget zodat je dagelijks hetzelfde uitgeeft. Met andere woorden, je bepaalt hier de planning.
Facebook advertenties
Bij Facebook advertenties upload je het advertentiemateriaal, ook wel de content voor je campagne. Dit kan zijn, een afbeeldingen, meerdere afbeeldingen, video’s, GIFS of stories en natuurlijk een duidelijke call to action.
Facebook adverteren uitbesteden?
Hoewel adverteren op Facebook geen rocket science is raden wij altijd aan je campagnes uit te voeren door een in-house online marketeer of een bureau. Dus niet door een collega die ‘het er even naast doet’. Onze online marketing specialisten kennen de fijne kneepjes van het vak en halen het maximale uit jouw budget. Zeker nu het sinds iOS14 een stuk lastiger is geworden om de campagneresultaten goed te meten is het verstandig om een expert in te schakelen.
Mail naar info@onemedia.nl, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om kennis te maken onder het genot van een (digitale) kop koffie.
One Media: marketeers voor ieder digital marketing vraagstuk
One Media is een full service mediabureau, ook voor andere social media en/of online advertising vraagstukken ben je bij ons aan het juiste adres, denk bijvoorbeeld aan:
- Campagnes met influencers
- Webdesign
- Webshop advertising
- Google search (SEO & SEA)
- Google Analytics
- Content creatie
- Sociale media marketing (LinkedIn, Pinterest etc.)