Diverse keren per jaar organiseert Facebook een Marketing Summit, uiteraard waren wij erbij. Wij hebben de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor je op een rij gezet.
Tijdens de piek van de crisis gaven retailers online een stuk meer uit dan voor de crisis. De uitgaven zullen naar verwachting iets dalen omdat er een deel van het budget weer offline besteed gaat worden maar het zal niet meer onder het niveau komen van de pre-corona tijd.
Table of Contents
Enorme groei video consumptie
Tijdens de pandemie is de online video consumptie enorm toegenomen. Sinds het voorjaar van de pandemie is de video consumptie gestegen van gemiddeld 1 uur per dag naar gemiddeld 4 uur per dag. Met online video consumptie bedoelen we het consumeren van een interactieve video campagne op sociale media platforms maar ook het bekijken van video op streaming websites als Netflix en Videoland.
Nieuwe manier van winkelen
Meer dan de helft van de consumenten heeft tijdens de crisis een nieuwe manier van winkelen / shoppen geprobeerd. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het doen van online boodschappen vs. boodschappen doen in een fysieke supermarkt. Ook hebben een aantal doelgroepen voor het eerst (verplicht) kennis gemaakt met online winkelen, waaronder de oudere doelgroep (65+).
Online aankoopgedrag
Verder is het online aankoopgedrag uitgebreid naar meer niches. “What started with books, has evolved into the buying of anything and everything” aldus Facebook. Belangrijke niches zijn in volgorde naar belangrijkheid: consumenten elektronica, kleding, huishoudelijke apparatuur, meubels, gezondheidsproducten, schoonheidsproducten en persoonlijke verzorging.
Going shopping vs. Always shopping
Verder heeft er een shift plaatsgevonden van going shopping (gaan winkelen) naar always shopping (altijd winkelen). Waarbij going shopping wordt gezien als routinematig winkelen of een manier om functionele taken te voltooien terwijl always shopping juist wordt gezien als een fijne ervaring die plaatsvindt terwijl je bezig bent met andere dagelijkse activiteiten.
De shift naar e-commerce is permanent
Zoals eerder ook al beschreven is de shift naar e-commerce permanent. Iedere consument met een internet verbinding heeft gedwongen kennis gemaakt met e-commerce platforms. Een deel van de consumenten zal online blijven kopen, dit geldt voor zowel retailers als non-retailers. Bij Nike is het e-commerce aandeel inmiddels 40%, bij L’Oreal 30% en bij Nestle 12% blijkt uit de jaarverslagen.
Internationale e-commerce
Een ander opvallende trend is de toename van online grensoverschrijdende handel in alle markten. Steeds meer consumenten geven aan het geen enkel probleem te vinden om producten te kopen die vanuit een ander land worden verzonden.
Hoe leren consumenten nieuwe producten en merken kennen?
Nieuwe producten en merken worden het vaakst ontdekt op sociale media platforms als Facebook en Instagram. Gevolgd door TV, zoekmachines (o.a. Google) en mond-tot-mond reclame.