Flitsbezorgers zijn per definitie regionaal. Om binnen 10 minuten een groot assortiment te kunnen leveren vestigen zij zich alleen in drukbevolkte gebieden met een voorkeur voor millinnials met een bovengemiddeld inkomen. Daarom adverteren flitsbezorgers ook uitsluitend in deze gebieden.
Table of Contents
Waar kun je regionaal adverteren?
Regionaal adverteren kan zowel online als offline. Populaire platforms om regionaal te adverteren zijn bij flitsbezorgers op dit moment:
- Facebook adverteren
- Instagram adverteren
- Bushokjes reclame
- Tramreclame
- Busreclame
- Steigerdoekreclame
Steigerdoekreclame verbod
Kortom, flitsbezorgers kiezen voor exploitanten met een grote regionale impact, en daarom laten zij regionale radio en televisie (met doorgaans een oud luisterpubliek) links liggen. Steigerdoekreclame is geweldig voor een nieuwe dienst vanwege de extreem hoge attentiewaarde in en specifiek gebied, ware het niet dat adverteren middels steigerdoekreclame in Amsterdam inmiddels is verboden.
Werkt regionaal adverteren?
Wanneer je diepe zakken hebt en een hele stad kan ‘volhangen’ is je bereik gigantisch. Binnen 6 maanden kent een kleine 90% van de millinnials in de Randstad het fenomeen flitsbezorging, terwijl meer dan de helft van mensen van 45 jaar en ouder buiten de Randstad geen enkel idee heeft wat een flitsbezorger is. Binnen 6 maanden!
Wie is de bekendste flitsbezorger?
Als het gaat om naamsbekendheid is er al een duidelijke winnaar aan te wijzen, blijkt uit onderzoek van MeMo2. Zo kennen bijna 5 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder de flitsbezorgservice van Gorrillas. Op wat afstand volgen de flitsconcurrenten Flink (3,2 miljoen), Getir (1, 7 miljoen) en Zapp (1,1 miljoen).
Welkomskortingen
Een stagiaire bij One Media heeft de apps van al deze 4 diensten op haar telefoon staan: “ze hebben bijna allemaal een mooie welkomskorting, dus alleen daarom moet je sowieso even alle diensten proberen.” Inmiddels hebben meer dan 1 miljoen Nederlanders een flitsbezorger geprobeerd.
Merkbekendheid flitsbezorgers
Terug naar het gebied waar de flitsbezorgers regionaal adverteren. In de drie grootste steden heeft inmiddels meer dan een kwart van de inwoners een flitsbezorging geprobeerd. Ook hier is Gorrillas de bekendste service (67%) gevolgd door Getir (44%), Flink (43%) en Zapp (20%). De markt is nog lang niet uitgekristalliseerd: meer dan de helft geeft aan flitsbezorging nog te overwegen.
Dit bericht op Instagram bekijken
Marketingtechniek
Ook platformen als Just Eat Takeaway, bol.com en Amazon concurreren steeds meer met flitsbezorgers op het gebied van service en gemak. Merkvoorkeur is volgens Jitse Groen van Takeaway.com enorm belangrijk. Daarom adverteert het bedrijf van Groen lang en intensief in groeimarkten om zo een voorkeurspositie te veroveren in de hoofden van consumenten. Flitsbezorgers hanteren dezelfde marketing techniek.
Flitsbezorging here to stay?
Doordat de vier flitsbezorgers een ware marketingoorlog uitvechten maken zij samen de categorie flitsbezorging enorm bekend. Daardoor verwachten we dat flitsbezorging sowieso een blijvertje is. De verliezers? Dat zijn in de Randstad sowieso de nachtwinkels met een vergelijkbaar assortiment, maar ook supermarkten hebben er in korte tijd serieuze concurrentie bijgekregen.