De kans is groot dat ook jij online reviews raadpleegt voor het doen van een aankoop. Consumenten vertrouwen online reviews wat voor ondernemers kansen biedt op het gebied van public relations.
Table of Contents
Google reviews
Stel dat je op zoek bent naar het beste Thaise restaurant in Rotterdam. Je wendt je tot Google en typt in ‘beste Thaise restaurant Rotterdam’, je zoekopdracht levert het volgende op:
Welk restaurant kies jij? De meeste mensen zouden kiezen voor De Kleine Ondeugd. Waarom? Nou, het is simpel: ze hebben een beoordeling van 4,6 sterren op basis van 388 reviews. De andere twee restaurants op de lijst hebben ook veel reviews maar scoren duidelijk minder goed.
Dit eenvoudige experiment laat zien dat online reviews tegenwoordig een uiterst belangrijke rol spelen voor bedrijven. Ook uit onderzoek blijkt keer op keer dat online reviews van invloed zijn op aankoopgedrag:
- Consumenten geven aan dat ze online reviews net zo vertrouwen als aanbevelingen van vrienden en familie.
- Consumenten geven aan dat een bedrijf minimaal 4 sterren moet hebben om het te overwegen.
- Consumenten geven aan dat als een bedrijf reageert op online reviews, hun perceptie ervan waarschijnlijker positief zal zijn.
Kortom, online reviews zijn belangrijker dan ooit voor bedrijven. Om de concurrentie voor te blijven, moet je zoveel mogelijk (positieve) reviews verzamelen en deze gebruiken om te laten zien hoe betrouwbaar en geweldig je bedrijf werkelijk is.
Positieve reviews verzamelen
Als je wilt dat online reviews voor je werken, zul je erom moeten vragen. Vanzelfsprekend is het verstandig alleen om positieve reviews te vragen.
Helaas laten veel klanten enkel een review achter wanneer hen daarom wordt gevraagd, veel bedrijven kiezen er echter voor om er niet om te vragen omdat ze dat een beetje ongemakkelijk vinden. Doet het toch!
Vraag het via e-mail
Een perfect moment om te vragen is kort nadat de klant een aankoop heeft gedaan. Maar in plaats van simpelweg te vragen om een recensie achter te laten, probeer je zoiets als dit:
Hartelijk dank voor je aankoop! Zou je je ervaring met ons bedrijf kunnen delen op Google? (link naar bedrijfspagina op Google) Het kost je slechts enkele seconden.
Waarom dit bericht goed is:
- ‘Ervaring’ is neutraler dan ‘review’
- Het schat de tijd die nodig is om een beoordeling achter te laten, wat belangrijk is omdat klanten over het algemeen niet veel tijd willen besteden aan het schrijven van reviews
- Maak het gemakkelijk om een review achter te laten
Hoe gemakkelijker je het voor je klanten maakt om een review achter te laten, hoe meer van hen het ook daadwerkelijk zullen doen. Houd het kort en gebruik – indien mogelijk – een beoordelingsschaal in plaats van te vragen om een review in woorden te schrijven.
Een ereplaats voor reviews
Omdat online reviews zoveel effect hebben, is het een goed idee om ze op prominente plekken op je website te plaatsen. Bijvoorbeeld op de homepage, maar ook onder producten in je webshop. Om de geloofwaardigheid van reviews te vergroten kun je onder producten bijvoorbeeld alleen reviews weergeven van mensen die het producten daadwerkelijk hebben gekocht.
Wil je nog een stap verdergaan?
- Vermeld de naam en een foto van de klant die de review heeft achtergelaten om de geloofwaardigheid te vergroten
- Laat mensen weten dat de reviews van echte kopers zijn
- Maak een hele pagina gewijd aan reviews en ervaringen van klanten
- Deel positieve reviews op sociale media (op Instagram wordt dit veel gedaan, de meeste merken maken een aparte highlight aan voor reviews en ervaringen van klanten). Zo kunnen ook nieuwe bezoekers op hun profiel de reviews terugkijken.
Reageer op reviews
Dit is een cruciaal onderdeel van het benutten van de kracht van online beoordelingen, want als je ze negeert (vooral negatieve), kun je onverschillig overkomen wat weinig vertrouwen schept.
Bij negatieve reviews is het dus van belang dat je reageert, maar ook dat je aanbiedt om te helpen bij het oplossen van het probleem.