De meerderheid van de jongeren geeft aan zelden tot nooit radio te luisteren. Liever luisteren ze muziek via Spotify, YouTube of Apple Music. Heeft live radio luisteren nog toekomst?
Hoewel het misschien wel zo voelt, is wat ze zeggen niets nieuws. Begin 19e eeuw, toen de eerste televisies het licht zagen en later toen een groeiend aantal huishoudens zelf een televisie kreeg werd er al voorspeld dat niemand maar naar radio zou luisteren.
Hetzelfde werd gezegd toen de populariteit van social media platforms enorm groeide.
Hoewel de berichten over de ondergang van de radio tot dusver niet uitgekomen zijn, bestaan er enkele zeer reële uitdagingen en problemen. Deze bespreken we hieronder.
Table of Contents
Verlies van jongere demografie
Een van de grootste zorgen is dat radio inderdaad zijn jongere demografie verliest. Tieners en jonge volwassenen zijn niet langer fan van radio zoals vorige generaties.
Uit onderzoek blijkt dat de enige radio formaten die een deel van de jonge luisteraars hebben weten te behouden klassieke hits en klassieke rock zijn.
Niet alleen het veranderende medialandschap heeft ervoor gezorgd dat jongeren minder vaak radio luisteren, ook het gebrek aan aandacht voor deze doelgroep heeft hier naar alle waarschijnlijkheid aan bijgedragen. Radio richt zich voornamelijk op de kapitaalkrachtige doelgroep van 25-54 jaar.
Het veranderen van de digitale gewoontes
Vanzelfsprekend is ook het veranderen van digitale gewoontes een belangrijk onderdeel van het verhaal. De luisteraar heeft simpelweg veel meer opties dan vroeger, voor actueel nieuws, diepgang, vermaak. En niet alleen dat, het leven van de gemiddelde luisteraar ziet er ook anders uit dan een aantal decennia geleden. Luisteraars zijn drukker en hebben een kortere aandachtsspanne.
Ook de toenemende mate waarin mensen thuis werken is van invloed op het aantal luisteraars. Waar de radio vaak aanstond in de auto op weg naar werk zijn deze luisteraars niet geneigd eerder op te staan om naar hun favoriete ochtendshow te luisteren.
Kortom, het behouden van luisteraars is een uitdaging.