Digitale advertentie targeting keert terug naar zijn oorsprong met het verdwijnen van cookies, een uitdaging voor online marketing bureaus.
De digitale marketing wereld bevindt zich op een keerpunt. Cookies verdwijnen (waardoor één-op-één targeting moeilijker wordt). Er is geen ontkomen aan, de privacy van gebruikers komt steeds meer voorop te staan.
Nu verschillende ‘oude’ tactieken in de toekomst niet meer zullen werken is het tijd om te kijken naar andere mogelijkheden om je doelgroep te bereiken.
Table of Contents
Een stap terug
De opkomst van gerichte advertenties begon met de introductie van digitale advertenties in het begin van de jaren negentig. Het doel was simpel: meer verkeer, klikken of populariteit genereren voor het merk waarvoor wordt geadverteerd. Naarmate de technologie vorderde werden adverteerders en uitgevers slimmer wat betreft de inzet van advertenties.
Gericht adverteren begon met contextuele benaderingen die adverteerders de mogelijkheid gaven om advertenties te targeten op basis van de inhoud van de webpagina die wordt geconsumeerd. Op een website over wielrennen zag je advertenties van fietsen, op een website over reizen zag je advertenties van vakantiebestemmingen.
Met de massale acceptatie van mobiele apparaten en internet kwam doelgroep targeting of gedragstargeting, die afhankelijk was van de gegevens die werden verzameld door de sites die gebruikers op internet bezochten. Die gegevens werden opgeslagen in een cookie die onze digitale voetafdruk bijhield.
Het eindresultaat was een explosie in datamining door derden en de gegevens werden verkocht aan adverteerders om zich op internet te richten op gebruikers, ten koste van de privacy van de consument.
Digitale advertentie targeting keert terug naar zijn oorsprong, waar context ertoe doet en alleen uitgever (publisher) het recht heeft op toegang tot gegevens over zijn gebruikers.
Doelgroep targeting vs. contextuele targeting
Doelgroep targeting is gebaseerd op een specifiek gebruikersprofiel, terwijl context targeting is gebaseerd op pagina-inhoud. Bij contextueel zie je advertenties van een nieuwe mascara op een beauty blog, bij doelgroep targeting zie je advertenties voor een nieuwe mascara op allerlei verschillende websites omdat de lezer toevallig gemarkeerd is als ‘geïnteresseerd in schoonheid gerelateerde producten’.
Een kans voor publishers
Nu publishers de enige zijn die nog gegevens over de gebruiker hebben zullen zij een mooie positie kunnen verwerven om te voldoen aan de wensen van de adverteerder. Zij bieden namelijk een nauwkeurige en efficiënte omgeving om de doelgroep te targeten. Met als bijkomend voordeel (hoewel verlicht) dat het een van de meeste privacy vriendelijke strategieën is om toch je doelgroep te bereiken.