Of je nu een bedrijfsfilm, radio of tv reclame maakt: je zult moeten weten hoe je het maximale uit je voice-over tekst haalt. Gelukkig zijn er al zoveel goede (en slechte!) teksten voor voice-overs geschreven, dat je we de belangrijkste tips voor je in een blogpost kunnen opsommen zodat je ze direct in de praktijk kan brengen. Want voice-over scripts schrijven is één van onze favoriete taken.
Teksten die door een professionele tekstschrijver zijn geschreven herkennen we direct. Ze zijn interessanter en vaak ook leuker. Bovendien herken je een goede voice-over tekst direct aan voldoende korte zinnen. Want lange zinnen zijn voor een voice-over vrouw of man erg onhandig.
Table of Contents
Een goed voice-over script maakt iedereen blij
Met goed geschreven voice over maak je de hele productieketen blij. De stemacteur, de producent en – misschien wel het belangrijkste – je opdrachtgever én ontvanger. Voor het schrijven van goede voice-over scripts zijn er deze 5 gouden regels, die bij de meeste stemmenbureaus wel aan de muur hangen:
- Schrijf spitsvondige en korte zinnen
- Schrijf in woorden van je doelgroep
- Schrijf je tekst altijd in spreektaal
- Schrijf altijd met een verhaallijn
- Schrijf als het kan met humor!
Schrijf korte zinnen voor je voice-over
Veel opdrachtgevers vinden het moeilijk om korte zinnen te schrijven. Denken ze. Vaak is probleem dat men de komma verward met een punt. Zo simpel is het. Echt waar. Echt! Zoals je ziet leest dit veel makkelijker, en belangrijker nog, praat het veel beter. Je kunt zaken beter neerzetten, punt!
Kies altijd woorden van je doelgroep
Bro, je weet toch dat B2B taal niet altijd superchill is? Maar het gaat niet om wat we wel of niet leuk vinden, het gaat erom dat je geloofwaardig klinkt voor de doelgroep en bovendien dezelfde woorden bezigt. Daarom kun je beter een voice-over tekst voor jongeren samen met een jongere copywriter schrijven bijvoorbeeld.
Schrijf je voice-over in spreektaal
Veel mensen leveren nog voice-over scripts in schrijftaal aan. Maar dat ziet er echt niet uit. Bovendien is de laatste taaltrend dat men steeds vaker in spreektaal schrijft, kijk maar eens naar communicatie tussen jongeren. Bedrijven doen er dus ook goed aan hier scherp op te letten. Dus niet: “Indien je interesse hebt in deze functie” maar wel “Wanneer je zin hebt in deze toffe job”. Bekt een stuk lekkerder ook! En echter.
Bedenk altijd een goede verhaallijn
Veel mensen willen zoveel vertellen dat ze het allemaal maar in de tekst gooien, zonder na te denken over de verhaallijn. Denk eraan dat je online de aandacht van mensen direct in de eerste 5 seconden moet pakken. Je begint dus direct met een scherpe vraagstelling of opmerking. Vervolgens vul je ‘m logisch in en rond je af met een staart en een goede call to action. Klinkt simpel, maar dat is het voor veel bedrijven niet, weten we uit ervaring.
Met humor je bedrijfsfilm maken
Je hoeft echt geen professionele grapjas te zijn om deze gouden regel tot een succes te maken. Denk gewoon aan een leuke uitspraak of anekdote waar iedereen in het bedrijf moet lachen, of laat diegene die je bedrijfsfilm maken gaat een leuk script schrijven waardoor je de sympathie vak kijkers en je klanten wint. Want er worden zoveel teksten geschreven dat je wel moet blijven opvallen. En boodschappen verpakt met een vleugje humor blijven nu eenmaal beter hangen. Kortom: een vleugje humor is voor iedereen beter!