Hoe werkt een busreclame bedrijf?

bus reclame nederland

Je hebt een idee voor busreclame, belt een busbedrijf, en gaat reclame maken. Klinkt simpel, nietwaar? De praktijk is ook iets complexer. Busbedrijven verkopen zelf meestal geen reclame, omdat ze nu eenmaal vooral gespecialiseerd zijn in OV-vervoer, dan in media-ontwikkelingen.

Vandaar das busbedrijven hun reclameruimte op bussen gunnen aan exploitanten, die op hun beurt busreclame aan mediabureaus verkopen. Een beetje vergelijkbaar met gemeenten die bushokjes reclame gunnen aan abri exploitanten.

Busreclame bedrijven

Dat busreclame bedrijven niet op de automatische piloot geld verdienen, blijkt uit de case van Triple Media Holding uit Oldenzaal. Het in 2007 opgerichte bedrijf raakte een tijdje terug in faillissement, en liet een schuld aan busbedrijf Connexxion achter van maar liefst 2 miljoen euro.

Wat zijn de gevaren van busreclame exploitatie?

Het probleem van dit specifieke busreclame bedrijf, was het door hun afgesloten contract. Ze hadden simpelweg teveel geboden om reclame op bussen te mogen verkopen, en daardoor keek men aan tegen een minimale opbrengst, die uiteraard in tijden van crisis minder is. Die moesten ze dus bij passen.

Aantal concessies bepalend voor busreclame

Toch had trof niet alleen het reclamebedrijf blaam. Zo raakte Connexxion concessies kwijt waardoor het nog maar circa 600 bussen op de weg had, waar het ooit 1.500 bussen waren. En minder bussen op weg, betekent dus ook minder busreclame mogelheden voor de reclamepartner van Conexxion.

Buitenreclame via de bus in 2021

Gelukkig gaat het inmiddels weer een stuk beter op het gebied van buitenreclame via de bus. Maar zoals je aan deze specifieke case kunt zien, nemen sommige reclamebedrijven toch een zeker risico bij de exploitatie van busreclame. Succes is nooit verzekerd, en ook de huidige Covid-19 pandemie kon niemand voorspellen.

Adverteren via de bus: juist nú!

Toch is het nu zeker een goede tijd om bus reclame te overwegen. Enkele exploitanten geven zeer aantrekkelijke kortingen, en dat iedereen dit jaar weer volop per vliegtuig op vakantie gaat is allerminst zeker. Daarom zou adverteren in de lente én zomerperiode van 2021 op de bus wel eens een buitenkans kunnen worden.