Hoe werkt het ‘smart’ inkopen van digital media?

digital media sales

Door de stormachtige ontwikkeling op het gebied van digitale media is het volledige proces van de inkoop tot de uitlevering totaal veranderd. Maar waar de digitalisering veel transparantie kan bieden, ervaren veel marketeers het tegenovergestelde wanneer zij digital media inkopen. Hoe zit dat?

Uit het rapport van de Amerikaanse Bond van Adverteerders blijkt namelijk dat er in de mediabureau wereld miljarden worden afgeroomd in de handel van online advertenties. Een nog kleiner deel wordt gezien door de doelgroep en creëert echt klantwaarde. Door het aan het licht komen van deze schimmige praktijken is de roep om transparantie en ‘zien wat wordt gekocht tegen welke prijs’ in hoog tempo groter geworden.

Slimmere digitale media inkoop

Tijd dus voor een aantal recente ontwikkelingen op dit vlak, inclusief een aantal praktische tips om het inkopen van digitale media slimmer te maken. Grote adverteerders zoals Unilever en P&G doen al tijden een oproep voor rigoureuze veranderingen op het gebied van digital media inkoop.

Ook uitgevers worstelen nog steeds met hun online business model door de ontwikkelingen binnen online media inkoop. Van iedere adverteerders euro komt er slechts een deel terecht bij de uitgevers. Maar deze uitgevers spelen zelf ook een belangrijke rol in het doorbreken van de transparantie problemen. Tegelijk zijn nog niet alle mediabureaus klaar om deze transparantie te bieden, vooral omdat hun verdienmodel hier nog niet op gebaseerd is.

Het relatief nieuwe beleid van de verkoopmaatschappij van de Publieke Omroep, die enkele jaren geleden als eerste stopte met commissies, werd logischerwijs niet bij alle mediabureaus met gejuich ontvangen. Maar mediabureaus die volledige transparantie geven en het verdienmodel koppelen aan hun toegevoegde waarde in plaats van volume, biedt het juist de kans om zich te onderscheiden op inhoud.

3 tips voor slimmere media inkoop

Hoe maak je de inkoop van media slimmer? Door feitelijk deze drie zaken vast te leggen met je publisher en/of bureau, te weten: transparantie, KPI’s en performance afspraken. Alle online adverteerders moeten transparantie eisen zoals volledige openheid over fees, betalingen, kickbacks en kortingen. Maar tevens toegang tot de achterliggende systemen van hun campagnes om dit desgewenst te kunnen controleren.

Eis volledige openheid over fees, betalingen, kickbacks en kortingen.

Mede door slimmer gebruik van de beschikbare data in combinatie met het opstellen van uniforme KPI’s per campagne en doelgroep, is de rol die individuele uitgevers spelen in de customer journey veel exacter in kaart te brengen en te bepalen wat deze uitgever bijdraagt aan het uiteindelijke resultaat.

Tot slot wil je duidelijke performance afspraken met de publishers die voor je mediaplan worden ingezet. Deze data maakt de performance van iedere aangesloten publisher inzichtelijker en moet ervoor zorgen dat er heldere afspraken gemaakt kunnen worden over het tarief dat wordt gekoppeld aan toekomstige performances. Uiteindelijk zal dit moeten leiden tot een veel betere performance tegen een veel lager tarief.

Wil je meer grip op online advertising?

Wanneer de inkoop van digitale media nieuw voor je bedrijf is, kunnen we ons voorstellen dat je nog meer wilt weten over hoe je meer grip krijgt op het rendement van online advertising. Onze digital consultants staan je graag vrijblijvend te woord over hoe je ervoor kan zorgen dat je meer en relevanter digitaal bereik krijgt, tegen een veel lager inkooptarief.