Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit?

supermarkt van de toekomst

Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit? Wat voor eten kun je daar kopen? Hoe gaat je kassasysteem supermarkt eruit zien? Gaan we in de toekomst überhaupt nog naar een supermarkt toe of stappen we massaal over op het laten bezorgen van onze boodschappen? Het zijn vragen waar je wellicht niet dagelijks bij stilstaat ook al is de verandering al volop gaande.

De productie en consumptie van voedsel gaat en moet veranderen, hoe deze veranderingen precies vorm gaan krijgen, zullen we de komende jaren ontdekken.

Meer focus op online boodschappen

De overstap naar online winkelen domineert al jaren de retail trends, ook in supermarkt land. Steeds meer supermarkten bieden bezorgdiensten aan, ook zijn er supermarktketens die enkel bezorgen.

Supermarkten proberen technologische innovaties echter ook door te voeren naar fysieke winkels, dus experimenteren ze met nieuwe vormen van automatisering. Zo wordt er volop gebruik gemaakt van zelfscanners en en zelfscan kassa’s. Op deze manier zijn er steeds minder kassa medewerkers nodig.

De toekomst

De vraag die rest is: wat is de rol van fysieke winkels? De algemene tendens is dat fysieke supermarkten ook in de toekomst blijven bestaan. Supermarkten zullen klanten nieuwe redenen moeten geven om ze te bezoeken.

Denk aan het bieden van een plezierige ervaring, sociale interactie, deskundige medewerkers etcetera. Dit kan mogelijk gemaakt worden door simpele werkzaamheden van het personeel te automatiseren en deze uren vervolgens te gebruiken voor activiteiten die meer waarde toevoegen voor de klant.

Automatisering in supermarkten

Sommige supermarkten hebben al elektronische prijskaartjes, waardoor het verwisselen van papieren kaartjes niet meer nodig is. De elektronische tags kunnen ook dynamische prijzen vergemakkelijken, bijvoorbeeld om grote voorraden of producten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert af ​​te waarderen.

In de toekomst zullen naar alle waarschijnlijkheid aanbiedingen verder gepersonaliseerd worden, zowel in de winkel als online. Denk aan aanbiedingen op maat waarbij er rekening gehouden wordt met het profiel en de koophistorie van klanten, dit doet Albert Heijn al op kleine schaal op basis van de geregistreerde aankopen via het scannen van de bonus kaart.

Voorraadbeheer wordt simpeler

Voorraadbeheer van winkels zal volledig worden geautomatiseerd, met behulp van machine learning-algoritmen en realtime waarschuwingen dat bepaalde producten (bijna) niet op zijn. Ook zal er slimmer op het weer ingespeeld worden, nu moet de medewerker van de bakkerij nog zelf bedenken om meer stokbroden te bakken op een warme zomerdag, in de toekomst zal dit automatisch gaan.