Hoe ziet de toekomst van (online)marketing eruit?

toekomst van online marketing

Als we iets van de afgelopen jaren hebben geleerd, is het hoe we snel kunnen reageren en veerkrachtig kunnen blijven. Met reactiviteit kom je ver, met proactiviteit nog verder. Dus hoe bereid je je voor op de onzeker toekomst die voor ons ligt? Een van onze taken als (online)marketing bureau is om onze klanten goed te adviseren, daarom hebben we een aantal tips op een rijtje gezet.

Verandering is van alle tijden. En ook al weet je niet hoe de toekomst er precies uit gaat zien, door trends in de gaten te houden kun je je alvast voorbereiden op belangrijke veranderingen.

Diversiteit aan trends

Welke trends voor jouw bedrijf relevant zijn kan je zelf het beste bepalen. Voor het ee bedrijf is het hoogste tijd om over te stappen dan wel uit te breiden naar e-commerce, terwijl een ander bedrijf zich beter kan focussen op privacy gerelateerde vraagstukken.

Hieronder bespreken we een aantal trends en hoe hier op in te spelen.

Zorg dat je opvalt

Als merk is het steeds lastiger om de aandacht van de consument te trekken, je concurreert namelijk met ontzettend veel andere merken. En naar verwachting zal deze zogenaamde concurrentie nog verder toenemen. Denk na over manieren om op te vallen, word persoonlijk, verzorg de beste aanbieding en maak jezelf vindbaar.

Er is meer dan acquisitie

Keer op keer zien wij bij onze klanten een grote focus op acquisitie van nieuwe klanten. Maar voor duurzaam groei is retentie net zo belangrijk, al dan niet belangrijker. Naast het feit dat het werven van nieuwe klanten vaak een stuk lastiger (en kostbaarder) is dan het behouden van bestaande klanten.

Personalisatie

Misschien kun je je de tijden wel herinneren dat je schrok van een gepersonaliseerde mail. Inmiddels heeft nagenoeg ieder bedrijf personalisatie toegepast op e-mails en zijn consumenten eraan gewend. Personalisatie van advertenties is ook breed geadopteerd, de ene doelgroep wordt blootgesteld aan advertentie A, de andere aan advertentie B etcetera. Ondanks dit zien we in 9 van de 10 gevallen dat deze personalisaties los van elkaar staan, denk eens na over manieren waarop je de ervaring met jouw merk naadloos kunt laten zijn. Dit wordt cross-channel personalisatie genoemd.

Gebruikservaring

Voor zowel aanbieders van producten als services is het belangrijk om een prettige gebruikservaring te bieden, het product of de service moet doen wat het beloofd. Maar dat is niet het enige, denk ook na over de ervaring van de klant tijdens de onderzoekende fase voor de aankoop, de daadwerkelijke aankoop (online en offline) en het verloop van eventueel klantcontact. Zoek naar de perfecte balans tussen wat de consument wil halen uit een bepaalde interactie met je merk en wat je bedrijf kan bieden.

Los een probleem op

Als je als bedrijf in staat bent om een probleem op te lossen, dan ga je een mooie toekomst tegemoet. Als je het als merk klanten gemakkelijk maakt om hun problemen op te lossen, zult je de concurrentie vaak een stapje voorblijven. Zoek uit hoe je aanwezig kunt zijn op momenten dat klanten je nodig hebben.

Wees geen dertien in een dozijn

Wees authentiek en neem risico's, consumenten verwachten transparantie over waar merken voor staan ​​bij maatschappelijke kwesties, merken die besluiten zich niet uit te spreken lopen het risico potentiële klanten af te stoten en bestaande klanten te verliezen. Aan de andere kant lopen merken het risico opportunistisch over te komen of niet authentiek als ze niet doen wat ze menen te doen. Hierbij geldt dat het oké is om fouten te maken, zolang je hier open en eerlijk over bent. Consumenten zijn op zoek naar authenticiteit, niet naar perfectie.

Kan jij wel wat hulp gebruiken?

Wij denken graag gratis en vrijblijvend met je mee. Bel ons op 020 210 1770 of stuur een mail naar info@onemedia.nl om een (telefonische) afspraak in te plannen.