Nooit eerder was het zo moeilijk om de aandacht van de consument te trekken. Even gaven marketeers de voorkeur aan digitale marketing, hele budgetten werden overgemaakt naar Meta, Google en andere online platforms.
Gelukkig duurde dit tijdperk niet lang, al snel werd ook buitenreclame weer toegevoegd aan de marketingplannen. Met als simpele reden: wil je echt impact maken dan moet je ruimte maken voor een van de oudste en meest duurzame vormen van adverteren: out-of-home advertenties.
Een van de meest impactvolle vormen van out-of-home media is vervoersreclame. Adverteren op trams, bussen, treinen, taxi’s, fietsen etcetera.
Table of Contents
Voordelen tramreclame
Tramreclame heeft diverse voordelen, waaronder:
- Het formaat, tramreclame is door de grootte van het marketingmateriaal niet te missen
- Dit type advertentie kan niet worden uitgeschakeld zoals wel mogelijk is bij, radio, tv- of online advertenties
- In tegenstelling tot andere typen reclame bereikt tramreclame chauffeurs én passagiers, ongeacht welke platformen, zenders etcetera ze normaal gesproken gebruiken
- Je bereikt een breed publiek
- Er zijn talloze advertentieformaten en locaties beschikbaar
- Geografische targeting
Tramreclame is geschikt voor iedere branche, of het nu eten, mode, evenementen, lifestyle, of retail is.
Hoe effectief is tram reclame?
Dit type buitenreclame is zo effectief vanwege het uitgebreide bereik dat erop gericht is om vrijwel iedereen binnen het zicht te bereiken. Bovendien bereikt tramreclame effectief zowel mannen als vrouwen van verschillende leeftijdsgroepen, oftewel de advertenties zijn voor iedereen zichtbaar.
Als je forenst, het openbaar vervoer zo nu en dan gebruikt of regelmatig een wandeling of fietstocht maakt dan is tramreclame je ongetwijfeld niet onbekend en weet je: je kunt er niet omheen.
Een tram is in wezen een mobiel reclamebord, dat forensen, voetgangers en chauffeurs de hele dag volgt, waardoor het veel meer aandacht krijgt dan een stilstaand reclamebord.
Een duidelijk, creatief, kleurrijk ontwerp met een korte tekst maakt of breekt een tramreclame. Zorg ervoor dat je advertentie direct in het oog springt. Het doel is om een blijvende indruk te maken die kijkers zich later kunnen herinneren.
Stappenplan adverteren op een tram
Kies de steden die je wilt targeten
Houd er rekening mee dat niet alle steden trams hebben, in dat geval zou je ook kunnen kiezen voor busreclame in plaats van tramreclame. De meeste grote, middelgrote en kleine stedelijke gebieden in Nederland hebben een busnetwerk.
Bepaal je budget
Hoewel het budget van ieder bedrijf anders is, is het belangrijk om te beseffen dat er een bepaald bedrag wordt voorgesteld om resultaten te zien. Wees niet te zuinig, dit kan ervoor zorgen dat de resultaten tegenvallen.
Bepaal de startdatum en campagneperiode
Bepaal de startdatum, kies bijvoorbeeld een datum die samenvalt met de lancering van een nieuw product of nieuwe dienst en/of met het begin van de start van andere media campagnes.
Houd er rekening mee dat tramreclame relatief schaars is, weet je nu al dat je tramreclame in wil zetten? Koop dan vast de ruimte in. Met name in het derde en vierde kwartaal is tramreclame erg gewild.