Influencer Mo Bicep koopt volgers, ACM grijpt in

Influencer volgers likes kopen

Eens in de zoveel tijd komt het weer in het nieuws, een zogenaamde succesvolle influencer blijkt toch iets minder succesvol. De likes en volgers zijn namelijk niet organisch ontstaan maar gekocht.

Het kan verleidelijk zijn dit te doen, het Instagram-algoritme geeft namelijk de voorkeur aan content met veel likes en reacties. Het kopen van volgers lijkt een slimme truc om meer bereik te genereren en daarmee geld te verdienen. Al vanaf 10.000 volgers valt er namelijk geld te verdienen als influencer. Reden waarom wij als influencer marketing agency altijd checken of er sprake is van nepvolgers en nepbetrokkenheid.

Hoe herkennen we nep-influencers?

Er zijn verschillende vragen die wij onszelf stellen voor we in zee gaan met een bepaalde influencer.

  • Wat is het interactie ratio? Heeft een influencer honderdduizend volgers en slechts tientallen likes? Dan worden de volgers waarschijnlijk gekocht
  • Wat voor type volgers zien we? Zien we veel volgers met rare namen of zonder profielfoto's, dit is een indicatie dat het niet gaat om echte volgers.
  • Hoe is de groei van het account verlopen? Als het aantal volgers in korte tijd enorm is toegenomen of afgenomen dan is het tijd om wat aanvullend onderzoek te doen.
  • Wat voor type reacties staan er onder eerdere Instagram posts? Zien we alleen opmerkingen met een emoji of slechts twee of drie woorden? Het kan zijn dat de reacties geplaatst zijn door  zogenaamde Instagram pods. Instagram pods, ook wel engagment groups, is een groep influencers die samenwerken om elkaars Instagram profiel te laten groeien. Hoewel de accounts die reageren echt zijn, is het nog steeds niet authentiek en doet het niets voor uw merk.

ACM roept influencer tot de orde

Influencer Mo Bicep dacht slim te zijn door voor de social media kanalen van zijn webshop neplikes en volgers te kopen om zo de illussie te wekken onder consumenten dat het een aanzienlijk bedrijf is. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft echter bepaald dat dit misleidend is en heeft aangegeven dat wanneer de webshop hiermee door blijft gaan er een dwangsom opgelegd wordt die kan oplopen tot honderdduizend euro.

Deze case is opvallend omdat het de eerste keer is dat de ACM ingrijpt bij dit type misleiding.