Luchtvaartmaatschappijen mogen dan nog lang niet zijn herstelt van de coronacrisis, één luchtvaartsector draait sinds de coronacrisis echter harder dan ooit: the good old luchtreclame. Dagelijks krijgt One Media aanvragen voor deze toch wel oude vorm van reclame.
Table of Contents
Soorten luchtreclame
Het soort luchtreclame varieert enorm; van personeelsvacatures, kritiek op de politiek, tot aan huwelijksaanzoeken; luchtreclame wordt opeens weer als een creatieve vorm van aandacht gezien. En opvallen doet het zeker.
Luchtreclame op social media
Dat luchtreclame werkt blijkt wel uit een rondgang op sociale media; opmerkelijke uitingen worden meteen gedeeld op Facebook, Instagram en Twitter. Nadat de vraag naar luchtreclame sinds de eeuwwisseling jarenlang in een dip bleef wordt nu juist de kracht van dit type reclame ingezien.
“Zien vliegen, doet vliegen”
Ten opzichte van 2019 worden er nu tot wel drie keer zoveel luchtreclame vluchten gevlogen. Zien vliegen, doet vliegen zou je kunnen stellen. Een extra voordeel voor de sector is dat het luchtreclame-verbod op zondag is opgegeven. En ook besteden particulieren steeds meer aan een opvallende reclametekst in de lucht.
Reclamevliegtuigen gewild bij mooi weer
Uiteraard speelt het zonnetje wel een belangrijke rol in de bereik van luchtreclame. Ga maar na: als de Nederlandse stranden gevuld zijn, levert luchtreclame langs het strand wel een enorm bereik op voor de adverteerder. IJsmerken zijn er dan ook als de kippen bij om met mooi weer een reclamevliegtuig te boeken. Anderzijds moeten vluchten ook soms worden afgezegd bij slecht weer.
Hoe wordt luchtreclame gevlogen?
De slimste strategie om zoveel mogelijk mensen te bereiken is om dezelfde route te vliegen. De meeste reclamevliegtuigen van One Media stijgen op vanaf vliegveld Teuge, dichtbij Apeldoorn. Vanaf daar wordt dan naar Hilversum en Amsterdam gevlogen, om vervolgens naar de kust te vliegen en dan zuidelijk af te zakken. Zo’n rondje luchtreclame duurt ongeveer een uur of vier.