De reclameblokken bij RTL Nederland blijven goed gevuld. Sterker, adverteren RTL stond dit jaar bij flink meer bedrijven in het mediaplan, waardoor het mediabedrijf zijn netto omzet uit tv-reclame in de eerste drie kwartalen van 2021 met bijna een derde deel zien stijgen. Nog maar een jaar geleden zag het RTL juist een flinke daling aan inkomsten omdat aan het begin van de coronapandemie bedrijven hun advertenties introkken.
Table of Contents
Stijging advertentie omzet RTL Nederland
Vergeleken met de eerste drie kwartalen van 2020, is de advertentie-omzet van RTL Nederland in 202 met 29,3% gestegen. In dezelfde periode van pre-coronajaar 2019, lag de omzet uit advertenties nog wel 10% hoger, maar de weg omhoog is door het bedrijf duidelijk gevonden.
Ook RTL’s streaming services blijven groeien
De streaming services van RTL Nederland laten ook een mooie groei zien. Zo hebben Videoland en het Duitse TV Now gezamenlijk 3,4 miljoen betalende abonnees. Hoeveel abonnees Videoland specifiek in Nederland heeft op dit moment heeft maakte RTL helaas niet bekend.
RTL Nederland: 600 miljoen euro naar streaming
Het moederbedrijf van RTL Nederland, de RTL Group, kondigt aan om juist voor streaming meer geld vrij te maken. Zo wordt de jaarlijkse investering in films en series de komende jaren verdrievoudigd. Over vijf jaar wil het concern structureel 600 miljoen euro in streaming investeren.
Met name het Duitse platform RTL+ moet daar van profiteren. Ook de doelstellingen voor Videoland worden door RTL bijgesteld. Alle investeringen op streaming gebied moeten ertoe leiden dat de streaming services van de RTL Group in 2026 gezamenlijk tien miljoen abonnees hebben.
Omzet RTL Group
Voor het hele jaar rekent RTL voor de hele internationale zendergroep op een omzet van 6,5 miljard euro. Daarbij zal het bedrijfsresultaat van de RTL Group meer dan 1 miljard euro bedragen. De investeringen in streaming zullen naar verwachting dit resultaat wel drukken met 150 miljoen euro.
Fusie RTL met Talpa (SBS, 538, Sky en Radio 10)
RTL Nederland staat overigens op het punt te fuseren met mediabedrijf Talpa, die de tv-zenders SBS en Veronica exploiteert naast bekende radiozenders zoals Radio 538 (Radio 10 adverteren) en Sky Radio. Voor deze fusie moet nog wel toestemming worden gegeven door de toezichthouder. RTL en Talpa spraken de verwachting uit dat dit proces in de eerste helft van 2022 is afgerond.