Den Haag heeft reeds in 2017 aangegeven dat men de hoeveelheid buitenreclame wilde beperken, bijvoorbeeld door minder ruimte voor bijvoorbeeld billboards en driehoeksborden te reserveren in de stad. Het idee hierachter is dat de stad zo mooier wordt. De lokale Haagse middenstander hoeft zich overigens ook in 2021 geen zorgen te maken, die mag gewoon zijn producten voor zijn zaak blijven aanprijzen.
Steeds meer gemeenten willen buiten reclame beperken. Men hoopt erop dat de reclame die nog wel mag, ook kwalitatiever wordt. Kortom, minder maar wel mooiere billboards, als het aan veel gemeenten ligt. In woonwijken en in het groen gaf Den Haag aan liever helemaal geen buitenreclame Den Haag meer te willen zien, volgens de gemeente omdat het daar minder goed past.
Table of Contents
Minder ruimte voor Haagse buitenreclame
Toch staat men wel open voor uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer lokale middenstanders in samenspraak met hun buurtgenoten tot een goed plan komen. Maar in eerste instantie zal er dan wel uitdrukkelijk toestemming moeten komen van de directe omwonenden. Een reden die meespeelt is dat in een drukke stad er steeds minder ruimte is voor buitenreclame.
Steigerdoekreclame
De gemeente stond ook niet zo negatief tegenover steigerdoekreclame als bijvoorbeeld Amsterdam. Zo is in Den Haag steigerdoekreclame wel geoorloofd, omdat men ze minder lelijk vindt dan steigerdoeken zonder reclame. En ook met een kortlopend driehoeksbord dat kort voor een evenement wordt geplaatst (zoals een rondreizend theater) heeft men minder problemen.
Reclamebeleid Den Haag
We kijken uit naar de nota Reclamebeleid Buitenruimte 2022-2026. Wellicht dat hierin ook zeven zones worden genoemd met eigen regels. Denk dan aan groengebied, een bedrijvengebied of het historisch centrum. Vaak wordt wel gesteld dat langs een drukke doorgaande weg meer buitenreclame mogelijk is, dan bijvoorbeeld voor reclame in een woonwijk.