‘NMO media onderzoek brengt ook privacyrisico’s’

media onderzoek

We weten natuurlijk dat alle vormen van dataverzameling privacyrisico's meebrengen, maar toch gooit universitair hoofddocent Hoepman van de Radboud Universiteit in Nijmegen een steen in de vijver van media-onderzoek. Volgens Hoepman kleven er aan het Nationaal Media Onderzoek van Ipsos allerlei beveiligings- en privacyrisico's waardoor er een uitgebreid beeld van deelnemers kan worden verkregen dat met allerlei partijen wordt gedeeld, zo waarschuwt Hoepman.

Van digitale radio tot aan tijdschrift consumptie

Het Nationaal Media Onderzoek brengt doorlopend het mediagebruik in kaart voor tv-kijken, analoog en digitaal radio luisteren, internetbezoek en tijdschrift consumptie. Dit media-onderzoek is een initiatief van Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX).

Grote Nederlandse media-exploitanten

Binnen het media-onderzoek zijn ook de grote Nederlandse media-exploitanten betrokken zoals de tv-zenders van NPO, RTL en Talpa en de radiostations hebben zich bijvoorbeeld verenigd in het RAB wat weer de opdrachtgever is van het NLO, het luister onderzoek.

Wanneer mensen aan het media-onderzoek willen deelnemen moeten zij de speciaal ontwikkelde MediaCell app installeren met een vpn-service, alsmede de tracking op hun mobiele device voor de MediaCell app toestaan. Saillanter wordt het dat deelnemers ook de app toegang tot hun microfoon moeten geven, zodat de app kan luisteren naar de digitale vingerafdruk die de tv- en radiozenders onhoorbaar meezenden. Zo kan worden getracked waar iedereen naar kijkt en luistert.

Ook zoekopdrachten gemeten

Ook meet MediaCell welke sites men bezoekt en welke apps worden gebruikt. Hier komt de vpn-verbinding weer in beeld, waardoor al het verkeer op de aangemelde mobiele telefoon via de webserver van het onderzoeksbureau loopt. Zo kan het onderzoeksbureau alle internetactiviteiten van deelnemers bijhouden. Daarnaast willen de onderzoekers ook de zoekopdrachten van deelnemers kunnen meten.

‘Groot beveiligingsprobleem'

Volgens de universitair hoofddocent Hoepman schuilt het grootste probleem vooral in het feit dat een extra rootcertificaat op de smartphone moet worden geïnstalleerd. Dat creëert in essentie een heel groot beveiligingsprobleem op smartphones: “Wat Ipsos betreft is al het internetverkeer niet langer versleuteld. Ipsos kan dus meekijken met alles wat je op het internet doet. Bijvoorbeeld de zoektermen die je intypt”, zo waarschuwt hij.

Veel media gegevens verzamelt

Verder merkt de hoofddocent op dat Ipsos via het Nationaal Media Onderzoek wel erg veel media gegevens van deelnemers verzamelt. Volgens Hoepman wordt eigenlijk alles verzamelt wat redelijkerwijs via een mobiele telefoon is te verzamelen. Volgens de universitair hoofddocent benut Ipsos deze potentie om zoveel mogelijk informatie over haar deelnemer te verzamelen.

‘Nationaal Media Onderzoek gaat verder'

Hoepman kaart aan dat de onderzoeksgegevens met allerlei partijen worden gedeeld zoals adverteerders, mediabureaus en media-exploitanten. Volgens Hoepman gaat het Nationaal Media Onderzoek van Ipsos veel verder dan het traditionele kijk- en luisteronderzoek en wordt er data uit diverse bronnen verzameld. “En wat krijg je als je meedoet? Een cadeaubon. Daar zou ik het niet voor doen, en ook niet voor gouden bergen.” aldus Hoepman.