Na een periode van groei in voorgaande jaren, is de televisie reclame-industrie in de eerste helft van 2023 met 4,3% afgenomen, wat resulteert in een totale waarde van € 441 miljoen. Deze daling heeft ertoe geleid dat Screenforce zijn vooruitzichten voor het hele jaar heeft bijgesteld, waarbij nu een krimp van tussen de 4% en 6% wordt voorspeld, aldus het onlangs uitgebrachte rapport van 31 augustus.
Table of Contents
TV-reclame omzet groeide flink in 2021 en 2022
Ter vergelijking, in zowel 2021 als 2022 kende de sector sterke groeicijfers, respectievelijk +32% en +13%. Interessant is dat online videoplatforms wel een groei in uitgaven zagen, terwijl de daling in reclame-uitgaven voornamelijk te wijten was aan traditionele televisieplatforms.
Lees meer over: TV reclame kosten
Non-spot blijft wel groeien
Wat betreft specifieke advertentievormen, de spotreclame uitgaven bedroegen € 389 miljoen, een daling van 6% vergeleken met het recordjaar 2022. Deze daling werd vooral in het tweede kwartaal opgemerkt, voornamelijk door economische tegenslagen en een verminderde kijktijd.
Echter, non-spot uitgaven zagen een opmerkelijke groei van 10,3% ten opzichte van 2022, bereikend op €51 miljoen. Deze groei werd aangedreven door de populariteit van billboard advertenties en succesvolle TV-formaten.
Kijktijd daalde ook
Over kijkgedrag gesproken, de algemene kijktijd is met 6% gedaald tot 175 minuten per dag. Dit is echter een minder sterke daling dan in het vorige jaar, ondanks het ontbreken van grote sport- en entertainmentevenementen in 2023. Van deze kijktijd werd het merendeel, 1 uur en 41 minuten, live bekeken, met een extra 31 minuten uitgesteld kijken.
Retail blijft de dominante speler in de TV-advertentiemarkt, want van de top 25 TV-adverteerders was 39% (€ 213 miljoen) afkomstig van retailers. Procter & Gamble bleef de topadverteerder, met een indrukwekkende groei van 5% in uitgaven.
Boer Zoekt Vrouw
Michel van der Voort, directeur van Screenforce, merkt op dat een daling van de kijktijd werd verwacht, gezien het gebrek aan grote sportevenementen en populaire programma’s zoals Boer Zoekt Vrouw. Hij wijst ook op de groeiende populariteit van on-demand kijken en de algemene economische teruggang als mogelijke oorzaken voor de krimp. Van der Voort hoopt echter op een herstel in de nabije toekomst, ondersteund door nieuwe kijkonderzoeken van NMO.