Online marketing: Google gaat snelheid meewegen

online marketing snelheid

Google meldt dat de zoekmachine vanaf februari 2022 sites gaat rangschikken op basis van ‘page experience'. Belangrijkste graadmeter hierbij is de laadsnelheid van een pagina. Maar hoe belangrijk is een snelle pagina en vooral hoe snel moet je website laden? Omdat SEO voor ons als online marketingbureau Amsterdam een favoriet onderwerp is, geven we hierover graag wat duiding.

Hoe belangrijk is snelheid voor Google?

Het belangrijkste dat je moet weten is dat Google altijd kijkt naar het beste van het gemiddelde. Met andere woorden: als alle concurrenten (voor een zoekwoord) een laadtijd van gemiddeld 5 seconden hebben (wat traag is) en jij hebt met je site een laadtijd van 4 seconden (nog steeds traag) dan zul jij voor deze specifieke ranking factor tóch een goede score hebben. Als Google deze filosofie nu opeens zou loslaten, zouden ze alle nuttige maar trage sites missen, wat natuurlijk onzin is.

Page experience update

Dat Google nu naar buiten brengt dat de page experience update in februari wordt uitgerold, doet men om sites aan te sporen om hun website nog sneller te maken, want natuurlijk ansich een prima advies is. Want snellere sites zijn altijd beter voor de gebruikservaring, al zegt onze ervaring dat een laadtijd van 2 a 3 seconden gemiddeld gezien prima is voor de meeste MKB-bedrijven.

Google Search Console

Als het zover is dat de update helemaal is uitgerold (waarschijnlijk in maart 2022), dan zal Google een Search Console-rapport beschikbaar stellen waarmee website eigenaren alvast kunnen zien hoe hun site er op desktops voorstaat wat ‘page experience' betreft. Ook zegt Google dan nog een kans te geven om eventuele aanpassingen te maken.

Core Web Vitals

Google gaat het zogenoemde Core Web Vitals gebruiken om automatisch de pagina-ervaring van geïndexeerde websites te bepalen. Naast de snelheid van het laden kijkt men ook nog naar interactieve elementen en visuele stabiliteit. Pagina's moeten bijvoorbeeld binnen 2,5 seconde geladen zijn, al denken wij dat men blijft kijken naar de gemiddelde ervaring van concurrenten binnen het zoekwoord: dat doet men namelijk altijd.

Opdringerige pop-ups verbannen

Wat betreft pagina snelheid geeft Google als first input delay mee dat deze bij voorkeur niet hoger is dan honderd milliseconden. Tot slot moet de mate van layout shift, oftewel pagina content die ineens van plek verschuift, zeer beperkt blijven. Ook andere aspecten, zoals https-beveiliging of opdringerige pop-ups, blijven van belang qua ranking.

Impact page experience update op mobiel

Je zou kunnen kijken wat de impact is van de page experience update door op een mobiele telefoon te kijken of je hoger of lager staat voor een zoekwoord. Op mobiele devices weegt Google al de pagina ervaring mee voor haar rangschikking. Als je daar precies dezelfde top-10 ziet en jezelf op dezelfde plek of zelfs hoger, dan hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken.

Gratis scan van online marketing bureau

Sta je (veel) lager binnen de mobiele zoekresultaten van Google? Dan is het verstandig een goed online marketingbureau een (gratis) scan van je website te laten maken en ‘best practices' te implementeren zoals beeld en codecompressie en uiteraard snelle hosting met cache.