Als marketeer houd je je bezig met allerlei vormen van marketing en branding, je creëert content, adverteert op Instagram, je probeert de vindbaarheid van je website te vergroten via SEO, het lanceren van een app staat hoog op de prioriteitenlijst, je plaatst zo nu en dan een blog, je laat een video ontwikkelen, je probeert op te vallen met een infographic, je duikt regelmatig in Google Analytics en ook marketing automation behoort tot het takenpakket…
En nu…
Nu wordt er ook nog van je verwacht dat je de mogelijkheden van podcasts onderzoekt. Waar begin je? Je gaat op zoek naar een handleiding, is er misschien een kennisinstituut met een kennisbank? Helaas, niets van dat alles.
Table of Contents
Podcasting onderdeel content marketing strategy
Podcasts kunnen een waardevol hulpmiddel zijn om de naamsbekendheid van je merk te vergroten. Voor zowel gevestigde bedrijven als nieuwe bedrijven is het van belang om constant te kijken naar alle verschillende manieren waarop je met je doelgroep kunt communiceren.
Technologische ontwikkelingen zorgen voor steeds nieuwe manieren om met potentiële klanten te communiceren. Podcasts zijn een relatief nieuwe manier om contact te maken met hun publiek.
Wat is een podcast?
Simpel gezegd: een podcast is een audioprogramma. Het woord podcast bestaat al sinds 2004 en is een samenvoeging van de termen iPod en broadcast. De populariteit van podcasts neem toe en blijft groeien naarmate de tijd verstrijkt.
Podcasting is een on-demand technologie
Luisteraars beslissen wat ze willen horen en wanneer ze het willen horen. Aan de ene kant betekent dit dat je strijdt om hun ogen en oren. Aan de andere kant betekent dit dat als ze zich abonneren op je podcasts, de kans groot is dat ze daadwerkelijk de informatie krijgen die je aan hen verstrekt.
Betrokkenheid luisteraars podcasts is hoog
Doordat een podcast luisteraar heel bewust kiest voor een bepaalde podcast ligt de betrokkenheid van de luisteraar hoog ten opzicht van iemand die naar de radio luistert. Dit maakt ook dat luisteraars meer ontvankelijk zijn voor eventuele marketingboodschappen vanuit de podcast maker.
Niet voor niets zie je in het medialandschap steeds vaker bedrijven die naast traditionele media podcasts inzetten.
Waar veel bedrijven tijdens het ontstaan van de podcast niet direct mogelijkheden zagen voor hun merk realiseren zij zich nu dat dit type media kansen biedt om het de doelgroep te praten. Over algemene onderwerpen, maar ook over verschillende niche- en branche onderwerpen.
Podcasts kunnen zelfs de meest alledaagse onderwerpen omzetten in interessante leerervaringen waar mensen meer over willen weten. Dit is slechts een deel van de reden waarom ze zo effectief zijn voor bedrijven en merken.
Waarom zou je als bedrijf een podcast maken?
Bijna de helft van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast, dit aantal groeit gestaag.
Dit maakt het aantrekkelijk voor bedrijven om nu te starten, te testen, een naam op te bouwen en succes te behalen. Nog voordat ieder bedrijf een podcast heeft.
Bereik gemakkelijk je doelgroep met podcasts
Als je een blog bericht publiceert met een leestijd van meer dan 10 minuten, is het onwaarschijnlijk dat lezers het einde zullen halen. Men houdt van informatie die gemakkelijk te consumeren, het merendeel van de mensen vindt het consumeren van podcasts gemakkelijker dan lezen.
Mensen zijn gewend om gesprekken te voeren en naar gesprekken te luisteren, een podcast lijkt veel op een gesprek waar je naar luistert. Je raakt gewend aan verschillende stemmen die je helpen visualiseren wat de persoon zegt. Daarnaast voegen de meeste podcasts storytelling toe aan hun inhoud, wat het leuker en makkelijker maakt om te consumeren.
Podcasts zijn persoonlijker
In een podcast wordt de inhoud rechtstreeks aan de luisteraar gecommuniceerd, mondeling. Dat is een veel intiemere manier om informatie te krijgen dan het via een e-mail of website.
Met podcasts geef je mensen de kans om de personen achter je bedrijf te leren kennen, het is de manier om je publiek een persoonlijke ervaring te bieden, en het stelt hen ook in staat je op een dieper niveau te leren kennen.
Door middel van tekst kunnen mensen je emotie niet ontcijferen, en sommige elementen zoals je toon, sarcasme, enz. kunnen verloren gaan. Maar als mensen je stem horen, wordt er veel meer duidelijk: je toon, sarcasme, humor en nog veel meer. Podcasts helpen je een emotionele band op te bouwen met je doelgroep.
Podcasts dragen bij aan geloofwaardigheid
Nodig gastsprekers uit om hun gedachten, ervaring en expertise over een bepaald onderwerp delen en vergroot zo de geloofwaardigheid van je merk. Gastsprekers uitnodigen voor je show is een geweldige manier om je publiek bloot te stellen aan verschillende experts uit de branche en om verschillende meningen en inzichten over een bepaald onderwerp te krijgen.
Specialisten, deskundigen en opinieleiders komen aan het woord en delen hun kennis en inzichten met de podcast luisteraars. Vaak is het ook mogelijk om vraagstelling van luisteraars voorafgaande toe te voegen aan het gesprek en of discussie. Wat de geloofwaardigheid en betrokkenheid nog verder verhoogd.
Leer je doelgroep kennen (analytics)
Podcasts kunnen je nieuwe inzichten over je doelgroep. Doordat de betrokkenheid hoger is, zijn podcast luisteraars eerder geneigd in gesprek te gaan met je merk waar ze dit eerder niet zouden doen.
Wij helpen je uiteraard met het vaststellen van de juiste KPI’s en het inregelen van analytics.
Podcasts stellen je in staat een autoriteit te worden
Als je voldoende luisteraars hebt, wordt je gezien als een expert in je branche. Mensen zullen de aandacht zien die je podcast krijgt en naar je kijken voor advies, meningen en gedachten.
Niet alleen zullen ze je podcast eerder een kans geven. Bij een volgende aankoop zal jouw merk eerder top of mind zijn.
Zorg ervoor dat je nieuwe, frisse ideeën naar voren brengt in je podcasts. Maak het niet alleen over het vertellen van verhalen of technische inhoud. Bind verschillende elementen in elkaar zodat je alle delen van je niche op een leuke, interessante manier bedekt.
Ook een podcast laten maken?
Er zijn veel redenen waarom je als bedrijf de sprong zou moeten wagen en een podcast zou moeten maken. Ben jij overtuigd maar weet je niet precies waar te beginnen? Wij hebben ruime ervaring in het ontwikkelen van podcasts, zowel op inhoudelijk als technisch gebied.
Technisch gebied? Jazeker, er komt nogal wat kijken bij de ontwikkeling van een podcast. Denk aan een microfoon, versterker, audio engineer, een intro en outtro, hosting, uploaden naar het juiste platform, een host / presentator, het juiste audio bestand (mp3), editing, een cover en het bepalen van de juiste afzetkanalen (SoundCloud, iTunes etc.).
Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Ben jij nog niet overtuigd?
Lees dan nog even verder…
Dat podcasts een effectieve, handige en intieme manier zijn om inhoud te leveren en te produceren, en om doorlopende relaties op te bouwen met klanten, medewerkers en kiezers weten we.
Podcasts hebben lage instapkosten
Een voordeel van podcasting zijn de lage instapkosten in vergelijking met videoproductie en/of print media. Omdat podcasts digitaal worden afgeleverd, elimineren ze veel kosten die gepaard gaan met andere vormen van communicatie, zoals frankering, afdrukken en papier.
Podcasting is een tijdbesparende vorm van communicatie
Je kunt naar podcasts luisteren terwijl je andere dingen doet op het werk, thuis of tijdens woon-werkverkeer. Sommige soorten vergaderingen kunnen worden geëlimineerd ten gunste van podcasts, wat tijd bespaart en de productiviteit verbetert.
Podcasts zijn draagbaar
Als een podcast eenmaal op je smartphone staat, kun je de podcast meenemen en luisteren waar en wanneer je maar wilt.
Hergebruik blog- en video-inhoud als audio
Als je een blog of YouTube-kanaal hebt, kun je je bestaande blog- en video-inhoud hergebruiken in audio om een podcast te maken. Hiermee kun je bestaande inhoud gebruiken om luisteraars te bereiken die audio boven video en tekst verkiezen.
Minder concurrentie dan bloggen en YouTube
Bloggen en YouTube-marketing bereiken beide hun verzadiging met meer dan 10 miljoen blog posts die elke dag worden gepubliceerd en meer dan 500 uur aan video die elke minuut naar YouTube wordt geüpload.
Podcasts zijn nog relatief nieuw in vergelijking met bloggen of videomarketing, dus de concurrentie is niet zo hevig en het is nog steeds mogelijk om gevonden te worden door je luisteraars.
Makkelijker volgers krijgen met een podcast
Door minder concurrentie en het feit dat degenen die naar podcasts luisteren er geen genoeg van kunnen krijgen, zul je het gemakkelijker vinden om als luisteraars te binden aan je podcast.
Als je een goede niche kiest en consequent sterke inhoud publiceert, zou het niet moeilijk moeten zijn om een loyale aanhang op te bouwen.