Negentien Europarlementariërs van vier Europese politieke partijen verzoeken de bestuursvoorzitters van de grootste bedrijven in Europa om te stoppen met online adverteren via bekende platforms zoals Google en Facebook. De reden waarom zij dit niet meer zouden moeten doen is dat volgens de Europarlementariërs de manier van online adverteren op deze platforms zou bijdragen aan een ondoorzichtig en giftig ecosysteem die de privacy en democratie wereldwijd zou bedrijven.
Table of Contents
Advertentieplatforms van Facebook en Google
De Europarlementariërs die hun handtekening hebben gezet schrijven dat Google en Facebook inbreuk maken op de privacy van consumenten door onder andere via volgsoftware (cookies) vast te leggen waar consumenten wel en geen interesse in hebben. Deze voorkeuren van consumenten worden vervolgens gedeeld met advertentieplatforms die vervolgens via automatische veilingen online reclame serveren aan consumenten.
‘Facebook en Google hebben 75% van de markt’
Het leeuwendeel van de advertentiegelden komt bij de grootste Amerikaanse techbedrijven zoals en Facebook en Google terecht. Zo zouden Google en Facebook samen de helft tot 75% van alle gelden binnenhalen, schrijft de Volkskrant. Volgens de Europarlementariërs zijn Europese bedrijven medeverantwoordelijk voor de schade die sociale media kunnen aanrichten online. Voorbeelden die worden gegeven zijn het toestaan van nepnieuws, het negeren van haatzaaien online en de mentale schade bij onzekere en verslaafde users.
Facebook reclame in grote Nederlandse kranten
De bekendste techbedrijven lobbyen al tijden om hun mediaplatforms en de online advertentiewereld positief voor het voetlicht te brengen. Zo maakt Facebook al wekenlang reclame in grote Nederlandse kranten en heeft het een professioneel lobbyteam in Brussel gevestigd. ‘Big tech’ geeft bijna honderd miljoen euro uit aan lobbyen, meldt Corporate Europe Observatory. Dat is bijvoorbeeld een groter budget dan traditionele ‘lobbysectoren’ als banken en oliebedrijven.
Grote Facebook boycot in 2020
De roep om te stoppen met online advertenties op bekende Amerikaanse platforms is niet iets nieuws. In 2020 deden meer dan 180 grote bedrijven Facebook tijdelijk in de ban om aan hen duidelijk te maken dat zij vonden dat het social media bedrijf te weinig doet tegen nepnieuws en haatzaaien online. Ook de Nederlandse bond van adverteerders ging toen in gesprek met Facebook. Onder meer Ben & Jerry’s, The North Face en Unilever staakten toen hun Facebook-advertenties.
Google vs. RTL en Talpa
Amerikaans onderzoek laat zien dat een budgetverschuiving van tv naar YouTube 20% tot een kwart meer bereik oplevert. Met dit soort onderzoekscijfers snoept een bedrijf als Google verder budget af van RTL, SBS en hun andere buitenlandse concurrenten. Een mogelijke fusie van RTL en Talpa verandert daar verder niets aan, vooral ook omdat RTL en Talpa niet zoals Google een zeer effectief online advertentiesysteem bezitten.