Programmatic advertising is al enige tijd een veelgehoorde term onder marketeers, en met een goede reden. Met name bedrijven die veel gebruik maken van display marketing kunnen niet meer zonder een programmatic element.
Desondanks weet lang niet iedereen wat het precies inhoudt en waarom het slim kan zijn om programmatic advertising in te zetten. In dit artikel leggen we het je uit.
Table of Contents
Wat is programmatic advertising?
Bij programmatic advertising wordt er gebruik gemaakt van software online advertenties te kopen en verkopen, het proces wordt als het ware geautomatiseerd. Bij dit proces wordt er gebruikt gemaakt van zeer specifieke gegevens om online advertenties slimmer in te zetten.
Hierbij moet je denken aan demografische gegevens van de doelgroep, zoals leeftijd, carrière en locatie, maar ook de interesses van de doelgroep. Als zodanig stelt deze manier van adverteren marketeers in staat om specifieke doelgroepen te bereiken en relevante advertenties in real time te tonen zonder handmatige handelingen die advertentie in- en verkoopproces vertragen. Het bekende ‘met hagel schieten’ is er niet meer bij.
Voordelen programmatic advertising
Programmatic advertising biedt diverse voordelen, waaronder:
Verbeterde efficiëntie
Het verbeterd de efficiëntie van marketingcampagnes door het proces van het kopen en plaatsen van advertenties te automatiseren op basis van uitgebreide tests die in relatief korte tijd worden uitgevoerd. Dit stelt merken in staat om snel te bepalen wie het meest geïnteresseerd is in hun aanbod, waar deze mensen zich bevinden en wat ze willen zien voordat ze converteren, allemaal op een kosten effectievere en tijdbesparende manier, waardoor teams zich meer op strategie kunnen concentreren dan handmatige implementatie.
Verhoogd bereik
Programmatic advertising kan helpen om het bereik van een marketingcampagne te vergroten door specifieke doelgroepen te targeten met gepersonaliseerde berichten, overal op internet. Door de inzet van programmatic advertising ben je niet meer afhankelijk van de (relatief kleine) selectie platforms die je zelf kiest. Het algoritme bepaalt waar je doelgroep zich bevindt en toont hier je advertenties.
Verbeterde ROI
Programmatic advertising kan helpen om het rendement op investering (ROI) van marketing campagnes te verbeteren door de advertentie uitgaven te optimaliseren met de informatie die wordt verkregen uit de hierboven beschreven functies. Dit betekent dat meer van je budget wordt besteed aan advertenties die klikken, leads en conversies genereren.
Nadelen programmatic advertising
Ieder voordeel heeft zijn nadeel, zo ook programmatic advertising, de nadelen zijn onder andere:
Gebrek aan controle
Het meest gehoorde nadeel over programmatic advertising is het gebrek aan controle dat je hebt in vergelijk met het gebruik van niet programmatic advertising.
Enkel beschikbaar voor betaalde advertenties
Programmatic advertising is enkel in te zetten voor betaalde campagnes, wat betekent dat andere methoden moeten worden gebruikt voor organische marketing methoden, zoals content marketing en emailmarketing.
Ingewikkelde technologie
De technologie achter programmatic advertising kan ingewikkeld en moeilijk te begrijpen, zeker wanneer je niet eerder op deze manier hebt geadverteerd. Het kan een uitdaging zijn om zonder professionele hulp met programmatic advertising aan de slag te gaan.