5 Tips om je promotiefilm te (laten) promoten

promotiefilm laten promoten

Dus je hebt een prachtig promotiefilmpje laten maken? Dan wordt het nu tijd om deze maximaal onder de aandacht te krijgen. En dan natuurlijk niet bij iedereen tussen 8 en 80 jaar, maar precies in je doelgroep, oftewel relevant bereik zoals we het als mediabureau communiceren.

Promotiefilms zonder social media plan

Nog steeds zien we helaas dat veel videoproducenten hun promotiefilms afleveren zonder een goede strategie van het sociale media bureau. Schandalig. Want nadat de video is opgeleverd, begint het spel pas eigenlijk. Gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel sociale media kanalen, zodat je voor ieder denkbaar bedrijf tegenwoordig wel goedkoop en effectief bereik kunt inkopen.

Dat social media van grote invloed zijn, daarvoor hoef je alleen maar terug te denken aan de Amerikaanse verkiezingen van 2016. Het team van Trump had vooral de focus op de sociale media, en had daarmee een enorm grote strategische voorsprong op de concurrentie. Het voordeel van social ten opzichte van televisie is dat je extreem veel gerichter kunt adverteren.

4 basisregels voor promotievideo's

Eerst nog even de vier basisregels voor het laten maken van een geslaagde promotievideo:

  • Houd promotiefilms zo kort mogelijk, maximaal 90 seconden.
  • Maak je promotiefilms authentiek en persoonlijk. Doe niet alsof.
  • Vertel onschuldige ‘bedrijfsgeheimpjes’ waardoor je echt iets vertelt.
  • Denk goed na over de beste locaties om je promotiefilm te laten draaien.

Tip #1: Promotiefilm in homepages

Nog steeds kun je met een promotiefilm jezelf onderscheiden van je concurrentie. Niet iedereen heeft er eentje. Laat daarom een korte edit van 30 seconden maken die je op je homepage kunt zetten. Zo presenteer je jezelf met een vette korte video waarin je vertelt wie je bent en wat je doet of bijzonder maakt.

Tip #2: Promotiefilm in nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven klinken als een uitvinding uit de jaren ’90, en dat is het natuurlijk ook. Het feit is alleen wel, dat ze nog steeds bovengemiddeld goed (kunnen) werken. Vandaar dat je ze nog zo vaak krijgt. Door een ‘still’ met een play-knop bovenaan je nieuwsbrief te plaatsen maak je je nieuwsbrief opvallender en aantrekkelijker.

Tip #3: Promotiefilm in artikelen

Als je googled in Google nieuws op jouw onderwerp of keywords, zul je waarschijnlijk vele bestaande artikelen vinden waar jouw promotiefilm kan staan. Nu zal het NRC niet zo snel jouw promotiefilm toevoegen aan een oud artikel, maar heel veel hobby- of blogsites wel! Je kunt vragen of ze tegen een kleine betaling jouw video middenin of onderaan het artikel willen toevoegen.

Tip #4: Promotiefilm in je PR netwerk

Als ondernemer heb je waarschijnlijk vele relaties of werknemers. Mensen die iets voor je (terug) willen doen. Zet even je public relations bureau hoedje op, en vraag deze mensen of ze jouw video willen delen op Facebook of Instagram. Waarschijnlijk zullen dit meer mensen doen dan je denkt, en bovendien kost het je niets, ook prettig.

Tip #5: Promotievideo in social media ads

Dit is natuurlijk de meest gebruikte manier van je promotievideo promoten. Of je nu Facebook, Instagram of Youtube gaat inzetten, miljoenen views liggen voor het oprapen. We hebben zelfs opdrachtgevers die wekelijks nieuws promotiefilms laten maken, omdat ze meer geld verdienen de films, dan dat de plaatsingen op deze sociale media kanalen kost.

Test daarom eerst met kleine budgetten, en geef gas op de winnende strategie. Moeilijk? Niet voor onze specialisten en we helpen je graag!