Radioreclame effectiviteit: zó meet je het

radioreclame effectiviteit

Radioreclame is nog steeds hot, maar dat is niet zo gek als je je bedenkt dat de Nederlandse radiozenders samen zo’n 13 miljoen luisteraars per week bereiken. Tel daarbij op het feit dat adverteerders hun investering in radioreclame tot wel 7x terugverdienen, en je begrijpt waarom de vraag wat kost radioreclame eigenlijk niet eens relevant is. In dit artikel krijg je een tip om radioreclame effectiviteit simpel en goedkoop te meten.

Radio bestaat inmiddels als medium al meer dan 100 jaar. Toch verschilt één ding niet ten opzichte van online commercials: je hebt maar enkele seconden om de aandacht te trekken. Gek genoeg is radio wel een beetje onderbelicht in een gemiddeld marketingarsenaal. Terwijl je tegen lage radio reclame kosten toch een zeer groot bereik tot je beschikking kunt hebben.

Voordelen radioreclame

We zien dat radiocommercials nog steeds populair zijn, mede dankzij de opkomst van podcasts en streaming diensten. Radioreclame wordt zelfs weer sexy. Daarbij blijkt uit recent onderzoek waarbij radioreclame effectiviteit gemeten is, dat radio de consumenten wél op het juiste moment bereikt: binnen twee uur rond hun grootste aankoop van de dag. Niet zo raar natuurlijk als je erover nadenkt, aangezien radio en podcasts vooral potentiële klanten bereikt die onderweg zijn naar winkels. Maar hoe kun je het beste deze klanten ‘converteren’ met radioreclame?

Eén van de andere grootste voordelen van radioreclame is dat radio luisteraars niet wegzappen. Terwijl tv-kijkers tijdens het reclameblok massaal naar de keuken rennen voor een versnapering blijven radioluisteraars gewoon hangen bij de betreffende zender. Vaak is gezamenlijk met collega's afgestemd naar welke radiostation wordt geluisterd, waardoor zappen sowieso al geen optie is. Daarnaast hebben alle radiozenders op hetzelfde moment radioreclames gepland, waardoor zappen ook helemaal niet effectief is.

Maximale effectiviteit

Dagelijks zien, horen en lezen consumenten honderden, soms wel duizenden advertenties. Wat zorgt er voor dat jouw reclame opvalt in het reclameblok? Door het simpelweg ietsie anders te doen. Een opvallende Nederlandse voice-over, een opvallend reclamemuziekje of juist helemaal geen muziek gebruiken en juist de kracht van stilte toepassen. Stel bijvoorbeeld een prikkelende vraag met daarna twee seconden stilte. Werkt altijd. Of zorg dat iedereen het over je heeft met een klein vleugje irritatie..

Goede radiocommercials laten maken is dus niet eens zo verschrikkelijk moeilijk. Het grote voordeel van radiocommercials is dat je niet persé het grootste marketingbudget hoeft te hebben om te kunnen slagen. Juist niet zelfs. Een goed en simpel idee werkt vaak voor radioreclame het beste. Mocht je wel genoeg budget hebben investeer dan in herkenbaarheid, door bijvoorbeeld een gezongen jingle: ‘Carglass repareert, Carglass vervangt..’ Deze komt je vast wel bekend voor..

Zo meet je effectiviteit van radio reclame

Je kunt de effectiviteit van radioreclame meten, door je radiocommercial te pretesten. Veel radiostations hebben digitale kanalen waar je goedkoop je radiospot op kunt uitzenden tijdelijk. Test bijvoorbeeld 3 radiocommercials met 3 verschillende call to actions of boodschappen. Zo krijg je een beeld welke radiocommercial het beste werkt. De winnaar uit deze simpele test zet je vervolgens on-air op de lineaire FM-stations van de betreffende radiozender.

Zoals je ziet gaat radioreclame tegenwoordig wel een stapje verder dan simpelweg een radiocommercial opnemen en uitzenden. Tenminste, het kan flink wat stapjes verder gaan. Het kost misschien wat meer voorbereiding, maar de kleine moeite betaald zich dubbel en dwars terug. En hier zie je dan ook meteen de meerwaarde van goede reclame bureaus. Je profiteert van onze kennis en insights om daar als adverteerder maximaal je voordeel mee te kunnen doen. Onze accountmanager helpt je graag de eerste stappen te zetten.