RTL Nederland zal voorlopig trackingcookies voor reclamedoeleinden gebruiken. Het mediabedrijf laat weten dat men wacht op het officiële statement van de Autoriteit Persoonsgegevens, voordat het haar beleid wijzigt. Trackingcookies raken inmiddels meer en meer uit de gratie, want DPG heeft al besloten ermee te stoppen en ook bij (grote) adverteerders veranderd de strategie.
Table of Contents
Adverteren op RTL
RTL Nederland neemt heeft dus gekozen voor een passieve houding ten aanzien van adverteren RTL en third party trackingcookies. Het huidige systeem is voor mediabedrijven een bekend systeem met voorspelbare resultaten. De wetgever verwerpt echter deze houding, omdat trackingcookies een inbreuk vormen op de privacy van de consument.
Voorlopig een passieve houding ten aanzien van met third party cookies adverteren bij RTL.
Wat zijn third party trackingcookies?
Met trackingcookies op websites wordt er zonder de benodigde nadrukkelijke, ondubbelzinnige toestemming persoonsgegevens en gedragsprofielen aangelegd, om deze vervolgens te exploiteren voor online reclame. Europese toezichthouders zijn daar faliekant tegen en grote partijen als Apple, Microsoft en Google inmiddels ook.
DPGads van DPG Media
Uitgeversbedrijf DPG Media heeft in 2020 al besloten om met DPGads de volledige keten van online reclame in huis te beheren. Wie bijvoorbeeld DPG dagbladen zoals het AD of Het Parool wil lezen moet zich inmiddels tegen betaling inschrijven om de premium content op de sites te kunnen lezen. Dankzij deze stap heeft DPG Media first party persoonsgegevens én abonnementsgeld.
https://www.youtube.com/watch?v=UH-pCJcTvKE
Alternatieven voor online adverteerders
De verwachting is overigens dat het kunnen volgen van online bezoekers uiteindelijk wel zal verdwijnen aangezien steeds meer adverteerders en mediabureaus zich voorbereiden op alternatieven. Het blijkt namelijk dat nieuwe alternatieven voor third party cookies vergelijkbare resultaten halen, of zelfs beter.