Sinds 1 oktober 2021 is gokreclame legaal in Nederland. Dat zullen veel Nederlanders hebben opgemerkt, want hoewel legale gokbedrijven moeten voldoen aan strenge regelgeving, mogen zij wel reclame uitzenden op televisie. En daar zijn sommige partijen volgens RTL niet blij mee.
Meer weten over reclame? Lees ook: RTL zendtijd kopen
Table of Contents
Geen reclame vóór 21.00 uur
Zo willen de ChristenUnie en SP dat er minder tv-reclame voor het gokken wordt uitgezonden. Op deze manier willen zij kinderen behoeden voor gokverslaving. Daarom willen deze twee partijen ook dat er voor 21.00 uur geen reclame op internet wordt vertoont, en het liefst zien de partijen gokreclame helemaal verdwijnen.
Klachten bij Reclame Code Commissie
De toezichthouder op tv-reclame, de Reclame Code Commissie, heeft inmiddels gemeld dat er verschillende klachten zijn ontvangen over de gokreclames. De commissie toetst onder meer of er geen onwaarheden in de tv-reclames worden gezegd. De waakhond zegt ook dat er tegen één aanbieder inmiddels een procedure loopt waarin binnenkort een uitgespraak wordt gedaan.
‘Gokreclames vliegen op tv om de oren’
Tegen RTL zegt SP-kamerlid van Nispen: “Sinds de opening van de gokmarkt vliegen de gok commercials om de oren. Dit leidt weer tot ergernis en tot serieuze problemen. Kamerlid Bikker van de ChristenUnie voegt toe: “Gokken maakt levens kapot. Daar passen geen uitgekiende reclames bij.”
Nederlandse Kansspel Autoriteit
De KSA (Nederlandse Kansspel Autoriteit) heeft in ons land 11 vergunningen verstrekt aan aanbieders van digitale gokspellen. Hieronder zijn onder andere de Nederlandse staatsbedrijven Holland Casino en Nederlandse Loterij. Ze moeten zich houden aan strenge regels om gokverslaving tegen te gaan en ook witwassen moet voorkomen worden.
Gokmarkt in Nederland bijna 1 miljard euro
De minimale leeftijd voor online gokspelen is achttien jaar en reclame voor kansspelen mag niet misleidend zijn of tot excessief gokgedrag leiden. De markt is groot, want naar schatting zijn er al 1,5 miljoen Nederlanders actief met online gokken en de markt wordt geschat op bijna 1 miljard euro.
Consumentenbond ontevreden over afspraken gokreclames
Enkele weken geleden heeft de Consumentenbond al de samenwerking met Stichting Reclame Code voor onbepaalde tijd opgeschort. RTL schrijft dat de aanleiding was dat de bond ontevreden is over de gemaakte afspraken over zendtijd voor gokreclames. De bond zegt dat de gemaakte afspraken veel te weinig bescherming bieden aan kwetsbare mensen in de samenleving.