Van alle Nederlanders die dagelijks forenzen, zegt 45,6% van hen de snelwegreclame te herinneren die zij tijdens hun woon-werkverkeer tegenkomen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van databedrijf GWI. Onder snelwegreclame worden billboards verstaan alsmede reclame van bedrijven langs de weg, zoals een reclamepaal van IKEA of McDonalds.
Table of Contents
Reclame langs de weg
Het heeft er dus alle schijn van dat ‘opzichtige’ reclame langs de weg nog steeds flink doel treft. De buitenreclame branche is inmiddels flink hersteld van de coronadip, waardoor exploitanten soms met onverkochte vlakken zaten. Inmiddels is de situatie omgekeerd: de meeste exploitanten zijn uitverkocht en de snelwegreclame kosten schieten omhoog.
Snelweg reclamemasten
In het onderzoek komt naar voren dat, niet geheel verrassend, snelweg reclame masten het meest memorabele formaat zijn. Daarbij blijkt er en behoorlijke cross channel-impact te zijn, want in het vierde kwartaal van 2021 zei 16,4% van de internetgebruikers dat ze nieuwe producten of diensten het meest ontdekten via advertenties op billboards.
Busreclame en tramreclame herstellen ook
Het bovengenoemde percentage is boven het niveau dat in 2020 is gerapporteerd en in lijn met het niveau van voor de coronapandemie. Busreclame en tramreclame lijken overigens een vergelijkbaar herstel zien, 14,3% zegt zelfs dat men buitenreclame ‘gebruikt’ om nieuwe producten of diensten te ontdekken.
‘Reclame langs de weg meest memorabel’
Uit de GWI-data kwam verder naar voren dat reclame langs de weg de meest memorabele buitenreclame vorm is, en als wij kijken naar de resultaten van onze klanten kunnen wij dit alleen maar beamen. 45,6% van de forensen zegt zich reclame te herinneren dat was te zien tijdens de laatste woon-werkverkeer-rit.
Adverteren op een bus
Adverteren op een bus, busstation of tramhalte komt op de tweede plaats. Dat wordt op de voet gevolgd door billboards en plakkaten op straatniveau (bijvoorbeeld een wildplakposter) en op specifieke locaties zoals winkelcentra of luchthavens.
Lokale buitenreclame
Het databedrijf vermoedt dat lokale buitenreclame momenteel mogelijk beter werkt dan gedacht, omdat woon-werkverkeer iets minder prominent is geworden. Advertenties rond lokale parken en sportscholen kunnen daarom geschikter zijn om thuiswerkers uit de generatie Z doelgroep te bereiken, dan een reclamebord in een weiland.
Media-investeringen rond het echte leven
WARC publiceerde recentelijk een rapport waaruit bleek dat vooral media-investeringen ‘rond het echte leven’ zich herstellen tot pre-corona niveaus. In gebieden als transport, recreatie, detailhandel en werk blijft de kans op oogcontact nog wat beperkter, dus adverteerders zoeken nu vooral naar plaatsen waar ze hun doelgroepen wel bereiken.
Digitale buitenreclame
Digitale buitenreclame leidt momenteel de OOH-groei, met opvallende billboards en speciale boodschappen die effectief zijn om de aandacht van de consument te trekken. Innovatieve en creatieve marketingstrategieën kunnen daarbij helpen om een jonger publiek te trekken.