Met een social media scan zorgen we ervoor dat de marketing en communicatie van merken socialer wordt. Heel belangrijk, want de groei van een merk wordt tegenwoordig bepaald door de mate van ‘menselijkheid’ via sociale media kanalen.
Daarom denkt One Media dat merken effectiever veel kunnen zijn in hun communicatie door hun sociale waarden beter te gaan verankeren in social media campagnes, en op die manier de markt ook veel menselijker te benaderen. Alleen een doelstelling hebben is dus eigelijk niet meer voldoende.
Table of Contents
Menselijker gezicht op sociale media
Afgelopen zomer lieten merken in het anti-racismedebat steeds meer hun menselijke kant zien. Dit deden zij door een helder standpunt in te nemen en menselijker te communiceren. En dat werkte goed, want mensen verwachten nu veel meer dat merken hun verantwoordelijkheid nemen en feitelijk mee debatteren. Daarbij valt
Bekende merken zoals Nike, Ben & Jerry’s en Patagonia communiceerden altijd al heel menselijk, maar je ziet nu ook andere (Nederlandse) merken inspelen op het debat. Zo haalde Albert Heijn haar commercials van de zender waarop Johan Derksen een rel veroorzaakte in VI.
Wat doet een social media bureau?
Een bureau social media maakt social content, toch? Zeker, het is één van de belangrijkste werkzaamheden, maar een bureau doet veel meer dan dat. Social media bureaus begrijpen bijvoorbeeld als geen ander hoe men sociaal moet communiceren op ieder niveau. Bijvoorbeeld door merken te koppelen aan thema’s en festivals en rondom deze activiteiten succesvolle content te maken, van video tot tekst.
Social media consultants denken dat wanneer merken menselijker gaan communiceren, dit uiteindelijk veel meer effectiviteit zal sorteren. Tevens zullen klanten en hierdoor merken een nieuwe kijk op social media campagnes krijgen. Aan ons als bureau de taak om na gedegen marketing onderzoek een heldere doelstelling te formuleren in een social media strategie.
Waarom onze social media scan?
Voordat een social media strategie wordt geschreven maken we eerst een social media scan. Deze geeft weer waar een merk nu staat, de concurrenten staan, en wat richtingen kunnen zijn die de moeite zijn om verder uit te rechercheren.
Een goede social scan werkt feitelijk op drie niveaus. Zo kijken we bijvoorbeeld ook of campagnes van klanten sociaal zijn op maatschappelijk niveau. Een belangrijke vraag is hierbij of de campagne bijdraagt iets bij aan de maatschappij.
Ook wordt op cultureel niveau bekeken of de social media campagne aanzet tot sociale gedragsverandering. Last but not least wordt ook bekeken of de campagne op persoonlijk niveau waarde teruggeeft aan klanten en fans.
Hersenactiviteit vs. social media content
Om dit goed te kunnen doen analyseert ons social team uitvoerig campagnes door marketingonderzoek. Wanneer er voldoende budget beschikbaar is kan zelfs een EEG onderzoek overwogen worden, waarmee de hersenactiviteit in relatie tot social media content kan worden gemeten. Aan onze marketingmiddelen ligt het dus niet.
Benieuwd hoe onze socialmedia scan eruit ziet? We delen graag vertrouwelijk enkele cases met je, die je social media plannen zeker op een hoger niveau zullen brengen en op z’n minst je zullen inspireren!