Table of Contents
Wat is een social media strategie? (betekenis)
Een social media strategie is een strategische beschrijving van hoe je denkt jouw social media doelstellingen te kunnen behalen en welke inzet hiervoor nodig is. Klinkt simpel, maar er zijn vele bedrijven en merken die hier dagelijks problemen van ondervinden. Sommige merken vinden het al lastig hun algemene marketingdoelstellingen te definiëren, laat staan hun socialmedia doelstellingen.
Voor de betekenis van het woord ‘strategie’ moeten we ver terug in de geschiedenis: naar de oudheid. Strategie is een samenvoeging van de Griekse woorden stratos (leger) en agein (leidinggeven). Voorheen was de betekenis van strategie om door te vechten de oorlogsdoelstelling te winnen. Tegenwoordig is de betekenis dus een plan om je doelstelling te behalen.
Scherp formuleren welke social media activiteiten je wilt ontplooien, het waarom en hoe en het maken van een social media strategie is dus in veel gevallen werk voor professionals van een social media bureau.
Waarom is een social media strategie nodig?
Zonder een social media strategie van start gaan is vergelijkbaar met het beginnen van een bedrijf zonder businessplan. Het kan en er zijn bedrijven die het lukt, maar in de meeste van de gevallen zal het jammerlijk misgaan. Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die influencers op Instagram inzetten, terwijl hun (zakelijke) doelgroep zich voor 95% op LinkedIn bevindt. Of men huurt een Facebook marketeer in, terwijl de doelgroep massaal op TikTok zit. Kortom, een social mediastrategie is echt key.
Wat levert een goed social media model op?
Bij een goed social media model is het irrelevant wat deze kost. Je kijkt namelijk naar de Return on Investment (ROI), wat levert het op? Veel bedrijven hoor je niet klagen over een investering van € 1.000 als de opbrengst € 10.000 is. En dit is niet ongebruikelijk bij social media, zeker wanneer men producten verkoopt met hoge marges zoals bij online cursussen.
Een goede social media strategie is daarom toegespitst op de ROI en ingegeven door de algehele marketingstrategie van het bedrijf. Hierin staat geformuleerd welke doelen de organisatie heeft en hoe men die doelen gaat verwezenlijken. Vervolgens worden deze doelstellingen vertaalt naar concrete social media doelstellingen binnen de social media strategie, bijvoorbeeld:
- Verhoging omzet
- Verhoging klanttevredenheid
- Verhoging van het aantal leads
- Verhoging van zichtbaarheid
In de social strategie staan duidelijke doelen en een stappenplan om deze doelstellingen te halen. Daarnaast is een social strategie nodig om lopende campagnes te beoordelen of nieuwe ideeën aan te toetsen. Passen deze bij de doelstellingen, bijvoorbeeld?
Social media strategie stappenplan voorbeeld
Het mag duidelijk zijn: een strategie maken is Stap 1 alvorens je de eerste stap in social media land zet. One Media heeft zelfs een strategie voor het maken van social media strategieën, want alleen al de werkwijze voor een B2B merk verschilt enorm ten opzichte van werken voor een B2C. Met het social media strategie stappenplan van hieronder proberen we je in ieder geval een beeld te geven van hoe zoiets werkt.
Stap 1: De Nulmeting
De nulmeting is belangrijk om te definiëren waar men nu staat en om toekomstige successen vast te kunnen stellen. Voor de nulmeting wordt gekeken naar de volgende parameters:
- Merk of product zoals merkverhaal, merkwaarden en USP’s
- Bestaande marketing en communicatie doelstellingen
- Bestaande doelgroep, klantbehoeften en klantkenmerken
- Huidige en eventuele toekomstige concurrenten
- Marketingkalender
- Huidige prestaties op social media gebied
- Bestaande branded content
Stap 2: De Probleemstelling
De probleemstelling is belangrijk om beter antwoord te krijgen op de vraag welke problemen social media voor je kan oplossen. Voor veel bedrijven een lastige vraag, maar onontbeerlijk voor een goede strategie. Hierin staan vragen als:
- Waarvoor kunnen we social media inzetten?
- Waarom social media ten opzichte van overige media?
- Wat voegen wij toe met onze social media content?
- Waartoe willen wij mensen op social media aanzetten?
En onze favoriete social media tool: Hoe formuleren wij onze strategie in een tweet? Dit helpt je enorm om een spitsvondige conclusie van je social media strategy te formulieren die iedereen in het bedrijf zou moeten kunnen begrijpen.
Stap 3: De Doelstelling
De doelstellingen van je strategie zijn ontzettend belangrijk om de (vaak dagelijkse) content productie te kunnen toetsen en op bij te kunnen sturen. Hierin staan vragen zoals:
- Wat zijn je merkdoelstellingen?
- Welke extra omzet moet social media bijdragen?
- Welke NPS en zichtbaarheid (ook wel Share of Voice) moet worden behaald?
- Wat is de minimale engagement rate (ook wel betrokkenheid) per post?
- Wat zijn de minimale conversie doelstellingen op basis van leads of kliks?
Stap 4: Doelgroep definitie
Net zoals je in de Sahara geen zand gaat verkopen, zo geldt dit ook voor een social mediastrategie. Goed onderzoek waar je doelgroep uithangt kan je veel geld en tijd schelen. Soms is het duidelijk, maar heel vaak ook niet, zeker wanneer je doelgroep een bepaalde subniche is. Daarom moeten er vragen worden gesteld zoals:
- Op welke social media kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
- Welke informatie is interessant voor mijn doelgroep?
- Welke zoektermen zijn relevant (tagcloud)?
- Welke sites bezoekt mijn doelgroep?
- Welke content leest mijn doelgroep?
- Hoe kunnen wij deze content ‘eigen’ maken voor ons merk?
- Welke social influencers zijn relevant voor mijn doelgroep?
- In welke Facebook of LinkedIn groepen zit onze doelgroep?
Social media strategie voor jouw doelgroep
Zoals je ziet is een social media strategie iets anders dan een half A4’tje met bulletpoints. Nou, eigenlijk niet! De conclusie van een social mediastrategie zou op een half A4’tje moeten kunnen passen. De analyse en onderbouwing zijn echter vaak een pagina of 25. Belangrijk is om je strategie regelmatig te updaten, aangezien social media nooit stilstaat. Wat nu werkt als een trein, kan volgend jaar achterhaald zijn. Daarom helpen we graag bij het opstellen van jouw social strategie.
Geschreven door social marketeer Agnes Kiela en geupdate in augustus 2020. Ons social media bureau is gespecialiseerd in communiceren via viral content, social selling, leadgeneratie, online reclame, customer conversatie, internet marketing, uiteraard community management. Onze marketeers delen regelmatig insights over content, algoritmes en uiteraard social media marketing en management. Meer weten hoe we jou verder kunnen helpen? Mail ons gerust op info@onemedia.nl.