Social media is een hot topic binnen ieder bedrijf, in dit artikel delen wij wederom een aantal tips over adverteren op Facebook, Instagram, YouTube en andere social media platforms.
Table of Contents
Bereik de juiste doelgroep
Het is van cruciaal belang om de juiste doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Dat wil zeggen op een manier die aansluit bij wie ze zijn, wat hun behoeften zijn en waar ze zich bevinden in het aankooptraject
De copy (tekst) speelt een belangrijke rol om de informatie aan de eindgebruiker te over te brengen en hen zo soepel mogelijk te begeleiden naar een call-to-action. Copy moet overeenkomen met je doelen. Bij een campagne om de naamsbekendheid te vergroten zal je de nadruk leggen op het logo, de naam en eventueel waar het merk voor staat. Terwijl bij een conversie campagne de nadruk veel meer zal liggen op een duidelijk call-to-action die aanzet tot actie.
Kies het juiste social media platform
Elk platform biedt verschillende manieren die je kunt gebruiken om je doelgroep te targeten.
Facebook en Instagram
Facebook en Instagram zijn gebaseerd op interesses en stellen je in staat om je doelgroep te targeten op basis van de interesses die ze hebben getoond tijdens het gebruik van het platform. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om website bezoekers en zelfs voormalig leads / klanten te targeten.
LinkedIn, hét professionele netwerk. Met LinkedIn kun je targeten op basis van branche, bedrijf en zelfs functietitels binnen specifieke bedrijven.
Met Pinterest kun je targeten op basis van specifieke interesses, zoekwoorden of aangepaste doelgroepen op basis van je website verkeer.
YouTube
YouTube advertenties zijn extreem veelzijdig en stellen je in staat om zo gedetailleerd te worden als je wilt. De targeting opties variëren van zoekwoorden tot specifieke video’s of kanalen op YouTube waarop je je advertenties wilt plaatsen.
Social media tips voor bedrijven
- Combineer organische posts met betaalde advertenties
Iedereen kan organische posts op sociale media gebruiken om hun boodschap naar buiten te brengen. Als je berichten echter niet het gewenste aantal vertoningen en weergaven krijgen, is het mogelijk slim om ze een boost te geven met behulp van betaalde advertenties.
Met betaalde advertenties kun je profiteren van targeting op basis van verschillende factoren, waaronder locatie, demografie, interesses, gedrag, vergelijkbare doelgroepen en geautomatiseerde targeting.
- Houd de resultaten in de gaten
De enige manier om goed te optimaliseren is door te analyseren en evalueren. Enkele van de belangrijkste statistieken die vaak door de sociale platforms zelf worden verstrekt zijn:
- Vertoningen: het aantal keren dat een persoon je bericht heeft gezien.
- Interactie: het aantal keren dat een persoon interactie heeft gehad met je bericht, inclusief (bijv. likes, favorieten, shares, retweets, klikken, reacties, etcetera).
- Interactie percentage: het aantal interacties gedeeld door het aantal vertoningen.
- Bezoeken: het aantal keren dat iemand je profielpagina heeft bezocht.
- Vermeldingen: aantal keren dat je merk is genoemd op sociale media.
- Volgers: het aantal personen dat je op sociale media volgt, dit wordt in de loop van de tijd meestal weergegeven als een toename of afname.
- Aantal leads / conversies: het aantal leads / conversies dat de campagne heeft opgeleverd.
- Kosten per lead / conversie: de kosten (media budget) dat het heeft gekost om een lead / conversie te werven.
Door advertentie statistieken consequent te evalueren, kun je gemakkelijk zien of er wijzigingen moeten worden aangebracht om ervoor te zorgen dat een campagne (nog) beter gaat presteren.
Het gebeurt regelmatig dat er veel tijd wordt besteed aan het ontwikkelen van een campagne welke vervolgens wordt gelanceerd én genegeerd.
- Kwaliteit boven kwantiteit
Je focus moet altijd zijn ‘kwaliteit boven kwantiteit’. Liever iets minder vaak aanwezig met een sterke mooie campagne dan continue aanwezig met een ondermaatse campagne.
- Wees consistent en duidelijk
Een van de grootste fouten die merken maken, is het maken van een advertentiecampagne die geïnteresseerden naar een verwarrende landingspagina leidt. Dit leidt meestal tot het verlies van potentiële klanten. Gebruik in plaats daarvan duidelijke call-to-action knoppen die rechtstreeks naar relevante informatie leiden. Of het nu gaat om contactgegevens waarmee klanten kunnen bellen en bestellen of een specifieke e-commerce landingspagina waar consumenten direct kunnen kopen.