Een ruime meerderheid van de Nederlanders (80%) heeft wel eens online boodschappen besteld. Dit maakt Nederland koploper in Europa als het gaat om online boodschappen doen.
De voornaamste reden om online boodschappen te bestellen is het besparen van tijd, in ons drukke leven hebben we geen tijd om in de rij voor de supermarkt kassa te staan. Albert Heijn speelt hier perfect op in met de slogans ‘Druk, druk, druk en toch je koelkast gevuld’ & ‘Haal jij de kinderen, doen wij de boodschappen’.
Table of Contents
Samenwerking Albert Heijn en Deliveroo
De populariteit van het laten bezorgen van boodschappen in Nederland heeft er inmiddels voor gezorgd dat Jumbo Supermarkten een samenwerking is aangegaan met flitsbezorger Gorrilas. Albert Heijn heeft aangekondigd met Deliveroo te gaan samenwerken. Albert Heijn werkt ook al enige tijd samen met thuisbezorgd.nl. In het begin zullen er zo’n 1.200 artikelen beschikbaar zijn binnen de app van Deliveroo, dit zal later worden uitgebreid naar 2.000 producten.
Unieke uitdagingen
Online boodschappen doen biedt unieke uitdagingen, zeker voor gevestigde retailers als Albert Heijn en Jumbo. Het lijkt dan ook een slimme zet om het wiel dit keer niet zelf uit te vinden maar de samenwerking op te zoeken met flitsbezorgers.
Denk aan uitdagingen als het vergroten van het consumentenbewustzijn gezien het zoekgestuurde karakter en het onvermogen van consumenten om “digitaal door de gangpaden te bladeren”. Deze manier van winkelen zal bestaande gewoonten versterken en het lastiger maken om nieuwe producten aan klanten te introduceren.
Loyaliteit opbouwen
Online boodschappen doen vertegenwoordigt momenteel slechts een fractie van de totale verkoop. Echter worden online shoppers gezien als een waardevolle groep klanten, zij behoren namelijk tot de groep topklanten met een ruim budget.
Supermarkten en flitsbezorgers doen hun uiterste best om deze groep goed te kunnen bedienen. Onder andere door gepersonaliseerde ervaringen te bieden die merkloyaliteit opbouwen en de langetermijnwaarde voor de consument verhogen.
Naast personalisatie blijven merken ook investeren in het delen van recepten, aangezien consumenten meer thuis koken, zowel als gevolg van sociale beperkingen als als een manier om geld te besparen en meer tijd met het gezin door te brengen.
Sociale platforms hebben de verschuiving naar digitaal verder gestimuleerd door nieuwe tools op te nemen die het voor consumenten gemakkelijker maken om rechtstreeks in contact te komen met merken, zoals de functie ‘Voedsel bestellen’ op Instagram.