Tips en tops bewegende animaties

Tips en tops bewegende animaties

Veel animatie- en motion graphic video’s die we vandaag zien, doen denken aan het verleden, het roept een gevoel van nostalgie en vertrouwdheid op. Dat gezegd hebbende, naast de vertrouwde videos zorgt de invloed van sociale media er ook voor dat er ruimte is voor nieuwe andersoortige animaties en motion graphics.

In dit artikel bespreken we trends op het gebied van animatie en motion graphics.

Combineren van 2D en 3D

Steeds vaker worden 2D en 3D elementen gecombineerd in een video om verhalen op de beste mogelijke manier te brengen. Nieuwe technologieën maken het integreren van zowel 2D als 3D elementen toegankelijker waardoor deze zogenaamde hybride beweging ontwerptrend blijft groeien.

Geanimeerde logo’s

Tot enkele jaren geleden was een logo per definitie statisch, dit is echter niet meer het geval. Consumenten verwachten meer, het is dan ook geen verrassing dat bedrijven gedwongen zijn om meer diepte toe te voegen aan iets dat vroeger zo eenvoudig was. Snelle, maar effectieve geanimeerde logo’s zijn erin geslaagd om binnen enkele seconden de beoogde merkboodschap uit te dragen.

3D blijft populair

Er is geen reden om aan te nemen dat 3D animaties zullen afnemen in populariteit. Naar verwachting blijft 3D de basis zal vormen voor veel design trends dit jaar en ook de komende jaren.

Toevoeging: grain filter

Het toevoegen van een zogenaamde ‘grain filter’ of ‘grain texture’ zorgt voor een authentieke uitstraling. Dit is een trend die aan populariteit wint. Het geeft een bijna huiselijk gevoel. Het is ook een gemakkelijke manier om extra diepte toe te voegen aan wat misschien zonder grain filter als een meer eenvoudig ontwerp zou worden beschouwd.

In aanvulling op de grain filter werken ook retro stijlen aan hun comeback. Retro elementen geven animaties een nostalgisch tintje; een herinnering aan de eenvoudigere (betere?) tijden.

Beide benaderingen zijn ideaal voor ontwerpers die een bepaalde sfeer willen creëren en een specifiek soort emoties willen opwekken.

Naast de grain filter en het toevoegen van retro elementen is ook morphing een effect die weer regelmatig ingezet wordt. Morphing is het effect waarbij het ene beeld of object in een ander verandert. Op deze manier vloeit het ontwerp goed samen en geeft het continuïteit aan de bewegingen.

Beperk en uniform kleurenpalet

Zoals we hierboven al kort aanstippen: eenvoud wordt gewaardeerd. Een animatiestijl met een beperkt en uniform kleurenpalet is populair bij bedrijven die een duidelijke merk impact willen creëren. Het beperkte kleurenpalet helpt bij het vasthouden van kijkers en zorgt voor uniformiteit in de animatie. Less is more zullen we maar zeggen.

Minimalisme

Al jaren voelen we ons aangetrokken tot minimalisme, minimalisme in interieur, mode, design, en ook op het gebied van animaties.

Met name animaties waarbij lijnen de boventoon voeren doen het goed. Het wordt gezien als eenvoudig, maar effectief.

De komende jaren zullen animatie video’s het oude en nieuwe combineren. De nieuwe vormen van ontwerpelementen zullen deze nostalgische stijlen naar een ander (hoger) niveau tillen. Hoer dan ook, animaties en motion graphics zijn niet meer weg te denken en zijn een van de beste manieren om een ​​complex verhaal op een zinvolle manier te vertellen.