Tips vóór je begint met advertenties op Facebook

tips voor je begint met advertenties op facebook

Zelfs met alle nieuwe social media platforms blijft Facebook nog altijd een goede plek om te adverteren. Adverteren op Facebook is betaalbaar, Facebook biedt zeer gerichte targeting mogelijkheden en meer dan 10 miljoen Nederlanders hebben een profiel bij het platform. Wat je doelgroep ook is, deze bevindt zich ook op Facebook.

Lees ook: Facebook adverteren kosten

Beginnen met adverteren op Facebook

Als je niet eerder via Facebook of een ander vergelijkbaar platform hebt geadverteerd dan kan het enigszins overweldigend voelen. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor de hulp in te schakelen van een freelancer, online marketing bureau of een digital advertising specialist aan te nemen.

Miljoenen bedrijven adverteren op Facebook, vanzelfsprekend is het ene bedrijf succesvoller dan het andere bedrijf. Het is echter niet de vraag of je zou moeten adverteren op Facebook, maar hoe je moet adverteren op Facebook. In principe is het voor (bijna) ieder bedrijf mogelijk een Facebook campagne met positieve ROI te draaien.

Wat is je doelgroep?

Een goede voorbereiding is het halve werk. Beschrijf van te voren heel gedetailleerd hoe je klant eruit ziet, bepaal:

  • Demografisch: leeftijd, geslacht, levensfase, burgerlijke staat
  • Sociaaleconomisch: status, beroep, functie, opleidingsniveau
  • Geografisch: leefomgeving, werkomgeving
  • Psychografisch: leefstijl, persoonlijkheid

Als je eenmaal begrijpt wie ze zijn, wil je nog een stap verder gaan en begrijpen hoe ze denken. Wat zijn hun uitdagingen, knelpunten, wensen, behoeften en dromen?

Klantreis

Hoe graag bedrijven het ook zouden willen, er bestaat nagenoeg geen klant die direct koopt na de eerste interactie met je bedrijf. Veelal zijn er diverse contactmomenten nodig voordat een klant overgaat tot aankoop. Deze contactmomenten zijn cruciaal, een contactmoment kan ervoor zorgen dat een klant je product gaat overwegen maar ook dat hij of zij afhaakt.

Kijk naar de data die je tot je beschikking hebt om te bepalen hoeveel contactmomenten jouw klanten nodig hebben en welke informatie zij willen hebben voor over te gaan op een aankoop. Als je dit weet dan kun je je potentiële klanten voorzien van deze informatie en de mogelijkheid dat zij overgaan tot een aankoop vergroten.

Veelal houden we hierbij 5 fasen aan:

  1. Bewustwordingsfase
  2. Overweging of afwegingsfase
  3. Koopfase
  4. Herhalingsaankoop / service
  5. Loyaliteitsfase

Zorg dat de inhoud van je campagne en call-to-action aansluit bij de fase waarin je potentiële klant zich bevindt.