PR is ‘in de krant’ komen. Dat is de eerste gedachte die vaak nog leeft bij PR, oftewel public relations. In het huidige digitale tijdperk is PR echter veel breder geworden. Meer kansen, maar ook ingewikkelder voor een nieuweling op dit gebied. We nemen je mee in de meest 5 meestgestelde vragen over public relations aan PR bureaus.
Table of Contents
1. “Waarom is PR belangrijk?”
De meeste ondernemers willen meer nieuwe klanten werven, aangezien nieuwe klanten ook een de omzet kunnen laten groeien. PR is eigenlijk je reputatie verbeteren zonder dat er advertentiegelden bij komen kijken. PR is dus adverteren zonder er geld aan uit te geven. Hierdoor is PR geloofwaardiger en krachtiger dan lukraak een advertentie plaatsen.
Het is uiteraard wel belangrijk goed na te denken welke doelgroep je wilt bereiken en welke media zij consumeren. Want als je je richt op grote kranten, terwijl je doelgroep jong en op Instagram te vinden is, ga je niet veel aan die publiciteit hebben. Dan kun je beter een deurtje verder kijken, bij een influencer marketing bureau bijvoorbeeld.
2. “Wat zijn owned media?”
Owned media zijn alle kanalen die je zelf in de hand hebt. Denk bijvoorbeeld aan je eigen website waarop je kunt bloggen, maar ook aan je social media kanalen. Een tactiek die we vaak zien is dat een bedrijf een kleine nieuwssite begint over haar eigen branche. Hierdoor kun je makkelijker eigen nieuwsberichten in de doelgroep verspreiden.
We nemen als voorbeeld een autoleasebedrijf. Door een nieuwssite te beginnen over autoleasing, zijn er elke dag wel berichten te plaatsen over nieuwe leaseconstructies of ontwikkelingen qua wetgeving in de branche. Dankzij de eigen owned media kun je structureel bouwen aan je reputatie als autoriteit op dit gebied. Daarnaast gaat de website stijgen in autoriteit binnen Google, waardoor je ook commerciële landingpages voor SEO kunt lanceren.
3. “Hoe maak je een perslijst?”
Als PR bureau krijgen we de vraag bijna wekelijks: hebben jullie nog een leuke perslijst voor mij? Van die vraag gaan onze haren recht overeind staan. Je hebt niks aan een ‘leuke perslijst’ als het bijna geen raakvlakken met jouw branche heeft, bijvoorbeeld. En ook een generieke maillijst met pers@website.nl of info@website.nl is kansloos. Een perslijst gaat om superrelevantie!
Je hebt meer aan een ‘perslijstje’ van 5 mensen die recht in je doelgroep zitten dan 5.000 algemene emailadressen. Pro-tip: Google op een vergelijkbaar nieuwsbericht waarover je wilt publiceren. Vaak staat de naam van de journalist erbij. Dat is de journalist die je zoekt! Zoek nog 5 à 10 van zulke journalisten en je hebt vaak al genoeg. Tenminste, als je persbericht goed genoeg is natuurlijk.
4. “Hoe maak je een persbericht?”
Een goed persbericht maak je in onze ogen door een superinteressant bericht. Vaak ligt de lat van een journalist wel veel hoger dan bij jezelf. Maar alles is al een keer gedaan, dus duik weer de zoekmachine in en kijk wat eerder goed het nieuws haalde. Vaak kun je een jaar later wederom met dezelfde invalshoek in de krant komen, door een kleine draai aan het persbericht te geven.
Als je geen ideeën voor een persbericht hebt, denk dan aan ‘evergreens’ zoals een eigen verkiezing te organiseren of een ‘onderzoeksbericht’ te lanceren. De haring- en oliebollentest is (eh, was?) gewoon PR voor het AD. Onderzoeksberichten zijn ook top, door ze te koppelen aan actualiteit: “70% van de singles actiever op datingsites tijdens de corona lock-down”.
Vaak weet je de uitkomst al van een onderzoeksbericht, maar heb je de cijfers uit een (goedkope) online enquete nodig om je bericht met cijfers te kunnen staven. Eigenlijk is dit een hele luie manier van persberichten maken, maar werkt als een tiet. En zo zijn er nog vele manieren van PR bedrijven en de krant te halen, maar die delen we helaas niet in een blog ;-).
5. “Wat kost een persbericht?”
De meeste bedrijven die bellen voor een persbericht hebben nog geen goede perslijst. Het samenstellen van een (goede) perslijst kan afhankelijk van de branche 4 tot 8 uur in beslag nemen. Soms heb je dan genoeg aan een junior PR consultant, een andere keer wil je een senior PR consultant je perslijst laten samenstellen. Begroot hiervoor gemiddeld €500.
Afhankelijk van het type persbericht kost het schrijven van een persbericht tussen de €500 en €1.500. Vaak zijn er meerdere correctieronden, en een onderzoeksbericht – inclusief het uitzetten van een online enquete – is uiteraard veel kostbaarder dan een persbericht voor een ‘simpele’ productintroductie.
Het is overigens slim in ogenschouw te nemen dat een onderzoeksbericht bijvoorbeeld veel meer kans maakt om in de krant of op een belangrijke nieuwssite te komen, waardoor de mediawaarde de investering vele malen zal overstijgen.
PR offerte nodig?
Nieuwsgierig geworden wat PR voor jouw bedrijf kan betekenen en wat de exacte kosten zullen zijn van jouw PR flight? We leggen je graag alle opties en kosten in een PR offerte op maat voor.