Het begon met een zelfbedachte briefing van reclamebureau KesselsKramer en mondde uit in grote winst voor bescheiden en onbekende vogelsoorten. Onder de noemer ‘bekend maakt bemind’ is het idee ontstaan om voor bescheiden vogels onbescheiden veel aandacht te zoeken via een vernieuwende vorm van buitenreclame.
Table of Contents
Prominente buitenreclame in Amsterdam
Vogelbescherming raakte van het idee enthousiast en er werd besloten om het buitenreclame idee in te zenden voor de Ocean Outdoor Digital Creative Competition Amsterdam, voor de categorie non-profit. Het resultaat: de eerste prijs, met 500.000 euro aan mediawaarde, waaronder prominente buitenreclame in Amsterdam.
Innovatieve digitale buitenreclame
Door verstedelijking, toerisme en grootschaliger agrarische bedrijven wordt het leefgebied van veel vogels in Nederland kleiner. Hierdoor komen ze in de verdrukking en verliezen ze zichtbaarheid. Maar hoe groter de bekendheid van iets, hoe groter de waardering ervoor, zo redeneerde het reclamebureau. En wat men waardeert, is men extra zuinig op. Reden te meer om innovatieve digitale buitenreclame in te zetten voor deze reclame campagne om de soorten die het nodig hebben bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.
AR meets buitenreclame
Voor de buitenreclame campagne van de Vogelbescherming wordt gebruik gemaakt van een nieuwe outdoor tool: Interactive Augmented Reality. Door dit platform lijken de digitale vogels letterlijk tussen de mensen te lopen en de voorbijgangers te volgen.
Campagne website
Vogelbescherming heeft voor publiek dat een stapje verder wil gaan, de online tool mijnvogelvinder.nl gelanceerd. Deze ludieke campagne website laat binnen een handomdraai zien welke vogelgebieden in de buurt van de gebruiker zijn, welke vogels daar te zien zijn, hoe ze kunnen worden herkend en welke geluiden ze maken. Al met al vormt deze campagne enige compensatie voor de dalende aandacht die er binnen het onderwijs is voor vogelsoorten.