Bij One Media krijgen we regelmatig aanvragen van mensen met een mooie voice over stem, met de vraag of wij een plekje hebben voor hun ‘mooie’ stem. En hoewel het vaak inderdaad best mooie stemmen zijn, komt bij het krijgen van serieus voice-over werk veel meer kijken dan mensen denken. Voor al die mensen hebben we deze blog geschreven.
Table of Contents
Beginnen als stemacteur in Nederland
Voordat je aan je carrière als stemacteur begint, is het belangrijk dat je de Nederlandse voice-over branche op je duimpje kent. Voice overs zijn een bedrijf. Dus voordat je je geld, moeite en vaardigheden erin investeert, moet je begrijpen wie je wilt bedienen en hoé je dat wilt bereiken.
Als je dit nog niet door hebt, zul je het moeilijk hebben om in deze bedrijfstak door te dringen. Inzicht is een van de meest vitale dingen die je nodig hebt voordat je op dit terrein aan de slag gaat. Zo niet, dan ben je gedoemd te mislukken door onrealistische verwachtingen.
Voice-over cursus doen, ja of nee?
Naast inzicht, moet je overwegen je te laten trainen. Denk aan je favoriete atleet. Denk je dat ze een gouden medaille zouden kunnen winnen als ze niet talloze uren hadden getraind? Of je nu al een geweldige stem hebt of niet, je hebt een professionele aanpak, uitspraak, bewerking en voice-over microfoon technieken nodig. Meer training vertaalt zich in meer zelfvertrouwen.
Ongeacht je vaardigheidsniveau kun je baat hebben bij een voice-over coach. Voice-over coaches kunnen je helpen met een breed scala aan diensten, waaronder accent training, demo productie, karakter stem ontwikkeling en het overbrengen van voice-over teksten. Ze kunnen een schat aan stemacteer tips voor beginners geven.
Professionele voice-over demo maken
Als je professioneel wilt overkomen, is het maken van een professionele demo essentieel. Sterker, de meest professionele voice-overs die we kennen laten iedere 6 tot 12 maanden een nieuwe voice-over demo maken. Om onnodige kosten te vermijden is een van de belangrijkste stemacteer tips voor beginners een eenvoudige maar betrouwbare thuisstudio opstelling. Immers, naar professionele studio’s gaan voor demo productie kan duur zijn.
Gelukkig heeft de technologie het voor professionals gemakkelijker gemaakt om betaalbaar aan apparatuur te komen. Overweeg te investeren in een koptelefoon van goede kwaliteit, zodat je eventuele onvolkomenheden in je werk kunt horen. Daarnaast is een goede USB voice-over microfoon van belang (bijvoorbeeld van Røde) en voice-over editing software.
Hoe krijgt een voice-over ..werk?
Voor iemand die voice-over worden wil zijn talloze manieren om voice over werk te krijgen, zelfs voor voice-over beginners. Hoewel het verleidelijk is om zoveel mogelijk opdrachten te krijgen in verschillende genres, is dat niet de verstandigste beslissing voor wie net begint. Een trouwe klantenkring opbouwen die blij is met je werk is raadzamer dan jezelf opdringen aan klanten waarbij je stijl niet goed past.
De basis van een goede voice-over carrière is een klantenbestand dat vertrouwen heeft in het werk dat je doet. Hier zijn enkele stappen die je moet volgen om te beginnen met het krijgen van vacatures.
Maak een voice-over website
Doe dus je best om de interesse van je klanten te wekken en zorg dat je een goede voice-over website neerzet met daarop al het relevante voice over werk dat je hebt gedaan inclusief bedrijfsfilms die je hebt ingesproken. Dit vertelt een klant wat je allemaal in je mars hebt.
Beschrijf ook wat je aanbiedt op je website. Deze stap is belangrijk omdat veel potentiële casting directors zullen zoeken op specifieke trefwoorden. Vermeld ook je contactgegevens en website, indien beschikbaar.
Het mooie van voice-over opdrachten is dat ze op afstand gedaan kunnen worden. Je kunt je dus op alle mogelijke voice-over platforms inschrijven, want je zal als Amerikaanse klant maar net een Nederlandse of Vlaamse voice-over nodig hebben. Dan sta jij bovenaan het lijstje!
Als je eerder met klanten hebt gewerkt, kun je hun reviews en ervaringen met jouw stem op je pagina plaatsen. Om de bal aan het rollen te krijgen is een handige tip voor beginners om eerst gratis werk te doen om ervaring en een portfolio op te bouwen.
Vergeet vooral bedrijfsvideo werk niet
De meeste beginnende stemacteurs en stemacteurs denken dat ze de beste commercial stem moeten zijn of worden. Maar het tegendeel is waar. Het meeste voiceover werk betreft het inspreken van bedrijfsfilms. Er zijn jaarlijks tienduizenden bedrijven die een bedrijfsvideo laten maken; veel meer dan bedrijven die commercials laten maken. Zorg dus dat jouw demo een paar keigoede door jou ingesproken bedrijfsfilms bevat voor meer werk.
Aanmelden bij stemmenbureaus
Een zekere manier om meer klanten te krijgen is je te laten vertegenwoordigen door een stemmenbureau. Deze stap lijkt misschien ouderwets, maar het werkt. Veel bedrijven boeken liever bij een stemmenbureau waar ze al enkele jaren een relatie mee hebben opgebouwd. Werken met een bureau geeft je ook exclusieve kansen op voice-over werk.
Als je een voice-over demo hebt gemaakt, zoek dan een voiceover bureau en deel je werk. De kans is groot dat je alleen maar een simpele Google-zoekopdracht hoeft te doen om stemmenbureaus te vinden. Bezoek hun websites om meer over ze te weten te komen voordat je ze benadert. Hierdoor kun je erachter komen of ze bij je passen.
De eerste indruk is belangrijk. Zorg dus dat je écht tevreden bent over je inspreekwerk. Stuur misschien niet je allereerste voice demo op naar het grootste stemmenbureau. Maar begin bij de kleinere bureaus waar mensen hun voice-over boeken. Zo maak je meer kans, doe je meer ervaring op en kun je vervolgens je tweede voice-over demo vullen en opsturen voor het echte grote werk. Succes!