Influencer marketing is een zeer sterke vorm van human-to-human marketing. Vroeger werd vaak gestelt dat mond-tot-mond reclame de beste reclame is, en dat is nog steeds zo. Influencer marketing is een digitale vorm ervan. En omdat het makkelijker is om 100 influencers in je doelgroep te vinden dan 100 fans van je merk op een random marktplein te zoeken (behalve als je Apple heet), blijven influencers een belangrijk tool in de gereedschapskist van digital marketeers.
Table of Contents
Waarom werkt influencer marketing?
Influencer marketing werkt omdat volgers en fans van de influencer een heel intieme band kunnen hebben met die blogger of vlogger. Dit effect is overigens zeker sterker bij jongeren dan bij volwassenen, en bovendien zijn jongeren minder goed via traditionele marketing zoals tv-reclame te bereiken. Wil je jongeren bereiken, ben je per definitie aangewezen een groot deel van je budget te reserveren voor influencer marketing.
Waarom influencer marketing agencies inzetten?
Een goede influencer marketing campagne neerzetten is een fulltime bezigheid. Denk bijvoorbeeld aan de creatie van een campagne die past bij je merk maar vooral ook de selectie van de juiste influencers. Influencer-land is cowboy-land, en er zitten veel onprofessionele types tussen. Een influencers agency heeft de goede influencers al van slechte influencers gescheiden, zodat de kans op succes veel groter is.
Influencers lijst
Bovendien heeft een influencers agency per niche een goede influencers lijst gemaakt. Soms krijgen we wel eens mails met: “Ik zoek influencers in die en die niche, hebben jullie deze influencer lijst voor mij? Graag namen en statistieken!” Oftewel; kunnen jullie even mijn werk doen zodat ik de influencers op de lijst zelf gratis kan benaderen? Best asociaal! Daarom zul je bijna nooit antwoord krijgen van een agency op zulke mails. De vraag moet zijn: ik heb deze doelstellingen, hoe kunnen jullie helpen?
Influencers betrouwbaar
Of alle influencers het ook écht zijn is een andere discussie, maar door fans en volgers worden influencers vaak als een betrouwbaar gezien. Dit is voor merken buitengewoon interessant, omdat zij juist door samen te werken met een influencer een specifieke doelgroep heel goed kunnen bereiken. Je kunt dit overigens niet los zien va de trend dat consumenten steeds vaker eerst naar reviews zoeken voordat ze overgaan op het maken van een keuze of het doen van een aankoop.
Influencer reviews
De meeste online reviews komen vanuit influencers en bloggers. Zeker influencers met een eigen website hebben een sterke positie, omdat zij hun fans en lezers beter ten gelde kunnen maken dan een influencer met alleen een Instagram account. Influencers met sites kunnen zich bijvoorbeeld storten op affiliate marketing en kunnen voor merken uitgebreide advertorials plaatsen.
Welke valkuilen kent influencer marketing?
Er zijn twee grote valkuilen; het ontbreken van een match tussen adverteerders en influencers, en het inzetten van influencer marketing om extra verkoop te genereren. Influnecers moeten vooral worden gezien als een middel om je verhaal aan je doelgroep te kunnen vertellen wanneer je zelf al genoeg geloofwaardigheid als merk.
Meer weten? Lees dan: Wat zijn influencers?
Eerst eigen marketing, dan influencer marketing
Een influencer kan heel enthousiast vertellen over een nieuw product of merk, maar als er online niets over is te vinden denken veel volgers dat het misschien ‘fake’ is en heb je niets aan het gekochte bereik.Vooral nieuwe merken die zich vanaf dag één storten op influencer marketing maken deze fout. Start-ups moeten daarom vooral eerst aan de slag gaan met het opzetten van hun eigen sociale media en hun geloofwaardigheid. Pas daarna moeten zij het inzetten van influencers overwegen.
Influencer engagement
Het vertellen van je verhaal aan je doelgroep om engagement te creëren mag overigens wel het hoofddoel zijn. Je kunt je doelgroep een bepaalde weg insturen door te proberen hun attitude (die vóór de aankoop benodigd is) op de juiste manier te influencen. De processen die voorafgaan aan de aankoop moet je als merk dus willen beïnvloeden, iets wat met influencer marketing perfect kan.
Hoe herken je een geschikte influencer?
Een geschikte influencer is relevant voor je merk. Het is daarom belangrijk om voorafgaand goed research te doen naar de juiste match. Zo moet je natuurlijk nooit een samenwerking aangaan met influencers die net het product van je grootste concurrent hebben gepromoot. Een regelrechte misfit was bijvoorbeeld de Nederlandse overheid die voor haar covid-campagne Famke Louise inschakelde, die zelf wappie-gedrag vertoonde door de hele pandemie in twijfel te trekken. Niet heel geloofwaardig dus voor een positieve covid-campagne.
Nepvolgers vs. interactie (engagement)
Een marketeer moet gericht opzoek gaan naar een influencer die zijn of haar passie consequent uitdraagt. Ook is het belangrijk om naar bepaalde data te kijken. Het aantal volgers zegt weinig vanwege nepvolgers waar nog steeds heel veel over te doen is. Interactie is daarom zeer bepalend voor de ideale influencer marketing campagne. Zo heb je mega influencers met een grotere en soms oppervlakkige doelgroep dan micro influencers.
Micro influencers
Micro influencers hebben zeer selecte ‘niche’ volgers, maar kunnen hierdoor juist een hogere engagement rate vertonen waardoor je meer waar voor je geld hebt gekregen. Om je campagne doelstellingen te bereiken kun je in veel gevallen beter kiezen voor zo’n relevantere micro influencer.
KPI’s: de sleutel tot succes met influencers
Tot slot is het essentieel om de resultaten continue te monitoren en eventueel bij te sturen. Daarom is het belangrijk bepaalde KPI’s op te stellen, ook om te kunnen zeggen of de doelstellingen zijn behaald. Je bent als bedrijf immers die samenwerking aangegaan om bepaald doelstellingen te realiseren. Dit kan je alleen maar meetbaar maken door duidelijke KPI’s te stellen. Een goede influencer marketing agency zal zelf ook aansturen op de vaststelling van KPI’s, want alleen zo kun je ook het succes van je bureau in cijfers uitdrukken.