Wat is een Content Management Systeem (CMS)?

Wat is een Content Management Systeem (CMS)

Een content management systeem (CMS) is een applicatie waarmee je een website kunt maken en beheren via een gebruiksvriendelijke interface in plaats van dat je rechtstreeks met code hoeft te werken.

In dit artikel vertellen we er iets meer over en delen we enkele voorbeelden van de meest populaire content management systemen.

Wat is content management

Content management is het beheren / managen van content. Een CMS is een digitale tool voor het beheren van content. Binnen een CMS is het mogelijk om meerdere gebruikers content te laten creëren, formatteren, bewerken en publiceren.

Enkele kenmerken van content management systemen:

  • Een CMS is digitaal, in de meeste gevallen wordt er online in gewerkt.
  • Een CMS ondersteunt gebruikers bij het maken, opmaken, bewerken en publiceren van content.
  • Een CMS geeft toegang aan meerdere gebruikers. Het ene CMS (bijv. een enterprise content management systeem) kan unieke gebruikersrechten hebben, terwijl meer standaard CMS’en enkel redacteur-, auteur- en beheerdersrollen toestaan.
  • Een CMS presenteert de content. Dit gebeurd meestal aan de voorkant van een live website, maar sommige content management systemen maken privé- of zelfs offline publicatie mogelijk.

Wat is CMS?

Zoals hierboven vermeld is CMS de afkorting van content management systeem. Een content management systeem biedt een soort dashboard waar je alle belangrijke aspecten van je website kunt beheren.

In het dashboard heb je diverse tabbladen waarin je berichten dan wel pagina’s kunt toevoegen. Het enige wat je hoeft te doen is het artikel in de teksteditor je schrijven of naar de teksteditor te kopiëren. Er zijn altijd aparte velden voor de titel en de body content.

Belangrijke functies CMS

Bij het kiezen voor een content management systeem raden we aan om in ieder geval naar de volgende functies te kijken:

  • Een (tekst)editor met zowel visuele als op code gebaseerde bewerkingsopties. Veel content creators schrijven artikelen in een Google Doc of in Microsoft Word waarbij zij al direct de juiste H-tags meegeven. Vervolgens kunnen zij deze gemakkelijk kopiëren in het CMS mits deze een code editor heeft.
  • Diverse gebruikersrollen en rechten. Bepaal van te voren welke rollen / rechten je nodig denkt te hebben en onderzoek of dit overeenkomt met het CMS wat je op het oog hebt.
  • Toegang tot thema’s, plugins en integraties van derden om je site te verbeteren. Tip: het CMS WordPress heeft verreweg de meeste opties wat betreft thema’s en plugins, simpelweg omdat dit wereldwijd het meest gebruikte CMS is.
  • Mogelijk marketingfuncties of integraties voor zaken als e-mailmarketing, sociale media en kortingsbonnen.
  • E-commerce mogelijkheden. Een website zonder e-commerce mogelijkheden behoeft andere functionaliteiten dan een website met e-commerce mogelijkheden. Het kan lastig zijn om een website later om te bouwen naar een webshop. Liever houd je hier vanaf het begin rekening meer.
  • Zorg dat je website responsive / mobile friendly is. We leven in een ‘mobile first’ tijdperk, wat zoveel betekent als: het merendeel van je website bezoekers zal waarschijnlijk via hun smartphone je website bezoeken. En als dat nog niet het geval is dan zal dit de komende jaren zeker het geval worden.

Voorbeelden van content management systemen

WordPress

WordPress is verreweg het populairste content management systeem. WordPress is gratis te downloaden en te gebruiken. Bovendien maken duizenden thema's en plugins het een van de meest aanpasbare platforms. Ook voor beginner is het een makkelijk CMS om in te werken.

Joomla

Joomla is een gratis te gebruiken CMS met een indrukwekkende reeks ingebouwde functies. Het is geschikt voor elke website die uitgebreid content beheer nodig heeft, met name educatieve sites en complexe websites zoals sociale netwerken maken gebruik van deze CMS.

Wat Joomla onderscheidt van o.a. WordPress, zijn de uitgebreide gebruikersgroepen en gebruikersbeheer opties.

Drupal

Drupal is na WordPress het op één na populairste CMS. Drupal is iets lastiger voor beginners, technisch onderlegde mensen zijn echter meer fan van Drupal dan van WordPress.

Magento

Magento biedt een alles-in-een oplossing voor e-commerce. Magento is snel, veilig en schaalbaar en uitermate geschikt voor zowel webshop beheer als content publicatie.

Het snelle afrekenen en de eenvoudige integratie met de belangrijkste betalingsoplossingen maken dat webshop eigenaren vaak voor deze oplossing kiezen.

Squarespace

Kijk je regelmatig video’s van content creators op YouTube dan zal dit platform je bekend voorkomen. Squarespace wordt veel gebruikt door content creators om in een handomdraai een website te lanceren. Het is een kant-en-klare oplossing voor het bouwen van zowat elk soort website.

Het is zo eenvoudig dat iedereen een website kan maken: eigenaren van fysieke winkels, professionals, bloggers, artiesten. Daarnaast wordt het geleverd met intuïtieve sociale media en marketing integraties, evenals een drag-and-drop-builder en stijlvolle sjablonen.

Wix

Wix is vergelijkbaar met Squarespace. De Wix configuratie leidt je door een intuïtief sjabloon selectieproces, hierdoor is het bijna onmogelijk niet het perfecte template te vinden. Het integreert ook sociale media en bevat blog functies.

Shopify

Shopify is een compleet marketing- en e-commerce platform in een. Shopify gebruikers betalen een maandelijks bedrag een website, winkelwagen functionaliteit en andere benodigdheden zoals hosting, een domeinnaam en een app store. Shopify is het gemakkelijkste CMS om een ​​website te bouwen en producten te verkopen.