Wat is een influencer? Een influencer is iemand die andere personen (consumenten) influenced / beïnvloed. Dit gebeurt met name online, op sociale media. Deze volgers op sociale media kunnen bijvoorbeeld worden beïnvloed op hun koopgedrag. De meeste influentials zijn expert in een ‘niche’, oftewel expert in een specifieke industrie en binnen een bepaalde doelgroep. Influencers worden ook wel bloggers, (branded) content creators of brand ambassadors genoemd.
De invloed van influencers komt tot stand op basis van hun kennis, autoriteit, loyaliteit van volgers en hun positie binnen Instagram, YouTube of Tiktok. Influencers zijn er van kleine micro-influencers tot celebrity influencers met een miljoenen bereik. Influencers die een interessante doelgroep bereiken laten zich meestal vertegenwoordigen door een influencer marketing agency.
Table of Contents
Hoe populair zijn influencers?
Meer dan 86% van de internet marketeers maakt inmiddels gebruik van influencer marketing via social media en in 2019 werd er naar schatting 260 miljard euro aan besteed. Dit zal volgens onderzoekers de komende jaren blijven toenemen, doordat steeds meer bedrijven traditionele media inwisselen voor bijvoorbeeld Instagram influencers.
Hoe populair is social media in de marketingmix?
Meer dan de helft van de wereldbevolking heeft toegang tot social media platforms en dit aantal zal alleen maar verder groeien. Deze hoge adoptiegraad maakt sociale media in combinatie de inzet van influencers zeer geschikt om een specifieke doelgroep te bereiken.
In eerste instantie maakten vooral mode- en beauty bedrijven gebruik van content creators ten behoeve van Instagram promoties. Inmiddels wordt er voor nagenoeg ieder product / service reclame gemaakt op sociale media en hebben veel social media marketeers ervaren dat influencer marketing een betere ROI oplevert dan traditionele media.
Waarom worden influencers betrouwbaar gevonden?
Er zijn diverse redenen waarom influencers betrouwbaar worden gevonden en daarmee invloed hebben, waaronder autoriteit en kennis. Ook komen influencers over het algemeen authentieker en oprechter over dan merken zelf. Bovendien hebben veel influencers een sterke relatie met hun volgers, met als gevolg dat volgers het gevoel hebben dat de influencer tot hun inner circle behoort. Wanneer een influencer een bepaald product / service aanbeveelt staan volgers hier open voor.
Dit in tegenstelling tot radio en televisie, die steeds minder autoriteit hebben. Dit is een belangrijke reden waarom creators populair zijn onder zowel volgers als adverteerders.
Het fijne van influencer marketing is dat er ook met een beperkt budget al goede resultaten te behalen vallen. Bijvoorbeeld door de inzet van micro-influencers, micro-influencers zijn influencers met minder dan 5.000 volgers. Op deze manier kan bijna ieder bedrijf op een laagdrempelige manier een test campagne opzetten om te kijken of deze manier van Instagram marketing voor jouw product of dienst werkt.
Doelgroep & niches van bekende influencers
Vroeger was het bij televisie zenders ‘bijzonder’ dat je een filmzender, muziekzender en een sportzender had. Bekende influencers gaan een flinke stap verder: je kunt het zo gek niet bedenken, of er is wel een doelgroep te vinden. De niche waarin de influencer actief is bepaalt uiteindelijk het bereik en omzet. Bekende influencer niches zijn:
- Beauty & lifestyle
- Entertainment
- Reizen
- Sport
- Fitness
- Games
- Gezondheid
- Ouderschap
- Technologie
Binnen de bovenstaande doelgroepen vind je uiteraard verschillende sub-doelgroepen. Denk aan content creators die gespecialiseerd zijn in de baby-niche, yoga, huisdieren of alleen posts over woondesigns maken. En zelfs daarin zijn weer sub-niches, denk aan een influencer die alleen foto’s maakt van de mooiste keukens op aarde. Enfin, met zoveel keuze begrijp je waarom bedrijven de hulp inroepen van een influencer marketing agency.
Hoe vind je de beste influencers?
Influencers zijn te vinden op een influencer marketing platform of via een influencer marketing bureau. Bij de eerste optie moet je zelf de due-diligence (onderzoek) doen of het bereik van de social influencer echt is, en of de kwaliteit van de posts goed genoeg is. Een influencer marketing bureau doet deze selectie handmatig voor je, waardoor de kwaliteit veel beter is, maar het tarief uiteraard wel iets hoger zal zijn.
Influencer worden & inschrijven
Een veelgestelde vraag bij ons social media bureau is hoe je zelf ook influencer kunt. Het antwoord is dat de meeste Instagrammers niet influencer worden, ze zijn het! Influentials zijn vaak flamboyante mensen die op feestjes alle aandacht krijgen en veel gevoel hebben voor style, design en leuke content. Vroeger werden ze misschien tv-presentator, maar tegenwoorden zullen zij eerder influencer worden en zich inschrijven bij een influencer agency.
Geschreven door influencer marketing consultant Agnes Kiela en ge-update in juni 2021. Ons influencer marketing bureau is gespecialiseerd in viral content en social selling. Onze Instagram marketeers delen dagelijks insights over communicatie via onze kennisbank, ons B2B blog en in tweets. Heb je een vraag of nuttige toevoeging? Contact mij dan per e-mail op agnes@onemedia.nl.
Vaktermen op deze pagina zijn branded content, commerce en ecommerce. Andere belangrijke zaken zijn een goede performance het maken van een checklist voor b2c en het opvolgen van de lead. Uiteraard kun je ook meer traditionele media overwegen zoals Dpg media en RTL nieuws. Voor wie werkt ons digital marketing en contentmarketing bureau? Denk aan branches zoals shopping, online marketplaces, assistentie bij een influencer strategy enzovoorts. Ook grote merken werken met influentials, denk dan aan Ubisoft, Yamaha of Gucci om maar wat te noemen. E-commerce is volgens Emerce in de Benelux is wat dit betreft echt een ding. Net als het instellen van de juiste KPI voor je advertentie, het maken van een e-book of een nieuwsbrief, en de inzet van vloggers. Online marketing is daarom niet meer weg te denken en customer is het sleutelwoord. Onze accountmanager vertelt je graag meer over goede optimalisatie cases met een win-win situatie voor brand management. Je kunt hierover met ons videobellen met een developer voor influencer reclames. Kortom, zoek je een goede social performer en wil je met je webshop een KLM of Wehkamp achtige campagne, dan ben je hier op het juiste adres voor jouw geslaagde influencer marketing campagne.