De meeste marketeers zijn op de hoogte van het feit dat locatie ongelooflijk belangrijk is bij het opstellen van een marketingstrategie voor je bedrijf. Geotargeting is een reclame techniek die het belang van locatie erkent en helpt bij het aanbieden van content binnen bepaalde gebieden.
Geotargeting biedt niet alleen een selectievere advertentie-ervaring, deze specifieke strategie biedt ook een meer verfijnd gevoel van personalisatie voor je doelgroep. Om geotargeting beter te begrijpen, hebben we uiteengezet wat volgens ons de meest essentiële onderdelen zijn van het begrijpen van geotargeting.
Table of Contents
Wat is het verschil tussen geotargeting en geofencing?
Hoewel geotargeting en geofencing vergelijkbare dingen doen, zijn er enkele duidelijke verschillen. Met geofencing plaats je als het ware een onzichtbare grens / hek rondom een bepaald gebied. Advertenties worden alleen getoond binnen dit ‘hek’.
Geotargeting biedt een beperktere ervaring en probeert te voldoen aan specifieke targeting criteria binnen een gedefinieerde straal. Het belangrijkste verschil is dat geotargeting zich richt op demografie, locatie en andere factoren, terwijl geofencing advertenties aan iedereen binnen een bepaald gebied laat zien.
Wie is je doelgroep?
Het belangrijkste onderdeel van geotargeting is het kennen van je doelgroep. Kennis is macht en als je weet op wie je je richt, kun je je boodschap afstemmen op hun behoeften, wensen en voorkeuren. Als bedrijf is het daarom belangrijk om onderzoek te doen om vast te stellen wie je doelgroep is voordat je kijkt naar manier om het koopgedrag van je doelgroep te beïnvloeden.
Hoe wordt geotargeting gebruikt?
Het centrale idee achter geotargeting is dat je op basis van een realtime- of eerdere locatie die een consument heeft bezocht bepaalt wat de meest impactvolle boodschap is.
Stel je voor dat iemand op zoek is naar een nieuwe bank, deze persoon bezoekt waarschijnlijk een meubelboulevard. Dus het plaatsen van een advertentie voor een lokale meubelzaak of interieur webshop kan in potentie succesvol zijn.
Geotargeting wordt voornamelijk uitgevoerd via software die wordt geleverd door verschillende sociale media platforms. Onder andere door Facebook en Instagram, Google Ads, Twitter, LinkedIn en Snapchat. Afhankelijk van je doel en doelgroep is er altijd een platform wat in meerdere en mindere mate geschikt is.
Bij One Media begrijpen kennen we als geen ander de voordelen van zowel geotargeting als geofencing, we helpen je graag met het ontwikkelen van een strategie en uitvoeren van een online campagne. Laat je gegevens achter, wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.