Er zijn tal van factoren die een rol spelen bij het opbouwen van een reputatie. Bijna elk bedrijf kan profiteren van reputatiemanagement. Het is niet alleen voor grote bedrijven die constant in de publieke belangstelling staan. Zelfs een klein bedrijf kan ernstige reputatieschade oplopen als er iets misgaat én profiteren als het goed gaat. Kan jij wel wat extra hulp gebruiken omtrent reputatiemanagement, wij zijn een full-service public relations bureau en helpen je graag op weg.
Als je reputatie eenmaal beschadigd is, kan het erg moeilijk zijn om deze te herstellen. Het spreekwoord ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’ kunnen we 1 op 1 kopiëren naar reputatie:
Reputatie komt te voet en gaat te paard.
Daarom is het belangrijk om stappen te ondernemen om de reputatie van je bedrijf te beschermen en te beheren. In dit artikel bespreken we enkele van de belangrijkste voordelen van reputatiemanagement.
Table of Contents
Reputatiemanagement loont
(Online) reputatiemanagement loont. De kracht van de online beoordelingen van je bedrijf kan zich vertalen in extra inkomsten voor groei en de voordelen zijn het waard. Zo is Trustpilot bijvoorbeeld een van de populairste review sites in Nederland geworden. Het platform heeft duizenden gebruikers die hun bedrijfs recensies publiceren. En honderden anderen delen reviews op Google en andere review sites.
Het aantrekken van talent
Goede beoordelingen van medewerkers kunnen je helpen meer talent voor je bedrijf aan te trekken. Uit een recent onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 5 werkzoekenden overweegt om voor een bedrijf met lage beoordelingen te werken, dus het is belangrijk ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de hoogte zijn van de kansen binnen je organisatie.
Laat je bedrijf groeien
Het opbouwen van een sterke online reputatie is de sleutel tot succes voor elk bedrijf. Dit gaat niet alleen over het voorkomen van negatieve reviews en feedback, het is ook tijd besteden aan het opbouwen van positieve, zodat mensen jou als organisatie of merk vertrouwen bij hun aankoopbeslissingen.
Tips om je reputatie goed te houden
Houd je website en social media up to date
Zorg ervoor dat al je website en social platforms regelmatig worden bijgewerkt met nieuwe informatie.
Reageer niet direct inhoudelijk op klachten
Helaas is het gewoon een realiteit van zaken. Het maakt niet uit hoe hard je probeert om het iedereen naar de zin te maken en ervoor te zorgen dat er geen klachten over je bedrijf zijn op een beoordelingssite, iemand zal vroeg of laat ergens niet blij mee zijn; of ze een officiële klacht hebben ingediend of niet, maakt in dit geval niet echt uit, want uiteindelijk zal negativiteit zich als een lopend vuurtje verspreiden via sociale media als ze niet op de juiste manier worden afgehandeld.
Probeer te voorkomen dat je vanuit emotie reageert, soms betekent dit dat het slim is om even te wachten met een inhoudelijke reactie. Doe een stap terug om meer onderzoek te doen of om intern informatie op te vragen voordat je actie onderneemt.
Leer van je fouten
Toegeven dat er een fout is gemaakt en proberen het goed te maken met je klant, is een van de belangrijkste stappen om ze tevreden te houden. Bied oprecht je excuses aan voor wat er is gebeurd, vraag hoe we dit probleem kunnen oplossen in plaats van het bestaan ervan te ontkennen of anderen de schuld te geven. Als bedrijf krijg je alleen een tweede kans als fouten worden toegegeven.
Bouw aan klantrelaties
Investeer in je klanten en ze zullen terug investeren. Je (online) reputatie is gebaseerd op het vertrouwen van degenen die bij je kopen, dus het is belangrijk om in de loop van de tijd een relatie met hen op te bouwen door middel van consistente service levering of unieke producten die waar voor hun geld bieden.