Naarmate het online landschap meer verzadigd en competitiever wordt, moeten bedrijven op zoek gaan naar allerlei manieren om de gebruikerservaring en betrokkenheid bij hun campagnes en advertenties te verbeteren.
Een manier hiervoor is door het gebruik van Google Ad extensies. In dit artikel bespreken we wat Google Ad extensies zijn, de meest populaire extensies en hoe je ze het beste kunt inzetten.
Table of Contents
Wat zijn Google Ad extensies?
Google Ad extensies zijn functionaliteiten waarmee je aanvullende bedrijfsinformatie kunt toevoegen aan je Google Ads campagnes. Deze kunnen je helpen je klikfrequentie (CTR) te verbeteren en meer conversies te genereren door meer informatie in de zoekresultaten te geven.
De hedendaagse consument wil immers dat relevante informatie snel aan hen wordt geleverd, dus wanneer ze op een advertentie klikken en een reeks aanvullende informatie krijgen, zoals USP’s, telefoonnummers, recensies, prijslijsten en zelfs een selectie van gerelateerde links, krijgen ze bevestiging dat deze website geschikt voor hen is, wat in de regel een positieve invloed heeft op de CTR.
Soorten Google Ad extensies
Sitelink extensie
Sitelink extensies zijn extra links die aan je Google Ads kunnen worden toegevoegd. Deze links kunnen potentiële klanten naar specifieke pagina’s op je website leiden, zoals je productpagina’s of contactpagina. Sitelink extensies bieden als het ware een keuzemenu voor je website waardoor een potentiële bezoeker sneller op de pagina terecht komt waar hij naar op zoek is.
Het is absoluut het proberen waard om sitelinkextensies aan je campagnes toe te voegen. Hieronder enkele tips om het meeste uit je sitelink extensies te halen:
- Wees duidelijk en beknopt: zorg ervoor dat de tekst die je voor je links gebruikt, duidelijk en beknopt is. Je wilt dat potentiële klanten begrijpen wat ze zullen vinden als ze op je link klikken, vermijd het gebruik van jargon of verwarrende taal.
- Gebruik 2-4 sitelinks: om te worden vertoond moet je ten minste twee sitelinks in je extensies opnemen, maar door er meer toe te voegen, kun je de beschikbare ruimte maximaliseren.
- Selecteer relevante links: kies landingspagina’s die relevant zijn voor je advertentie en die nuttig zijn voor potentiële klanten. Als je bijvoorbeeld een advertentie voor een specifiek product weergeeft, kun je overwegen te linken naar een pagina met meer informatie over dat product.
- Vermijd meerdere sitelinks naar dezelfde pagina.
Oproepextensies
Oproepextensies houden bij welke advertenties tot telefoontjes van klanten leiden.
Met behulp van een oproepadvertentie bevat je advertentie niet alleen een link naar je website, maar ook een telefoonnummer in de vorm van een klikbare knop. Als iemand je op deze manier belt, wordt dit als een conversie beschouwd, zo kun je gemakkelijk bijhouden hoe succesvol deze extensie voor jou is.
Als je bijvoorbeeld merkt dat een bepaalde advertentie tot veel telefoontjes maar weinig verkopen leidt, wil je misschien de advertentietekst aanpassen om te zien of dat een verschil maakt.
Highlight-extensies
Met highlight-extensies kun je specifieke functies of voordelen van je aanbod benadrukken. Deze kunnen helpen om je advertentie te laten opvallen. Als ze effectief worden gebruikt, kunnen ze je CTR verbeteren en helpen meer conversies te genereren.
Hieronder enkele tips voor het gebruik van highlight-extensies:
- Houd het kort: blijf bij de belangrijkste informatie die u wilt communiceren.
- Gebruik overtuigende taal maar geen click bait: gebruik taal die mensen overhaalt om op je advertentie te klikken.
- Probeer de voordelen van je product of dienst te benadrukken.
- Gebruik cijfers en symbolen: door cijfers en symbolen te gebruiken, kunnen je highlights opvallen. Je kunt bijvoorbeeld ‘25% korting’ of ‘gratis verzending’ gebruiken.
- Verschillende highlights testen: probeer verschillende highlights om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Ook het testen van higlight combinaties kan de moeite waard zijn.
- Houd het relevant: zorg ervoor dat je highlights relevant zijn en in lijn met de rest van je advertentie.
Locatie-extensies
Locatie-extensies bieden aanvullende informatie over – hoe kan het ook anders – je locatie. Dit kan aanvullende informatie zijn over je bedrijfsadres, een kaart van de locatie of de afstand die nodig is om vanaf de locatie van de gebruiker naar jouw locatie te komen.
Verkopersbeoordelingextensies
Verkopersbeoordelingextensies kunnen extra geloofwaardigheid toevoegen aan je advertentie. Met dit type extensies voor kunnen bedrijven hun klanttevredenheid rechtstreeks in hun advertenties laten zien. Deze extensie is met name handig voor bedrijven die producten of diensten online verkopen, omdat het potentiële klanten waardevolle informatie verschaft over de kwaliteit van de aangeboden producten of diensten.
Helaas kun je niet zelf kiezen welke reviews je toevoegt aan je advertenties. Google verzamelt en beoordeelt zelf reviews via gerenommeerde online bronnen.
Een vereiste is dat je de afgelopen 12 maanden meer dan 100 geschikte recensies hebt gekregen via Google Klantenreviews of een externe partner. Bovendien moet je een gemiddelde beoordeling van minimaal 3.5 sterren en moet het zichtbare URL-domein van de advertentie exact overeenkomen met het domein waarvan de beoordelingen zijn ontvangen.