Worden social media bureaus digital agencies?

social media digital agencies

De reden waarom veel adverteerders social media bureaus als frisse wind in de marketing industie ervaren, is simpel: het sociale media bureau werkt totaal anders dan het traditionele marketingbureau. Zo zijn social media bureaus gewend aan de ‘always on' mentaliteit, en dat is nogal een verschil met de traditionele van 9 tot 5 bureaus.

Van social naar full-service digital agency

Je ziet inmiddels dat veel social agencies uitgroeien tot een full-service digital agency, of anders gezegd: de hippe digital agencies van nu zijn ooit gestart als gespecialiseerde social media agencies. En ze zijn ook in dit domein super succesvol! Dit kan volgens ons verklaard worden door de volgende belangrijke kenmerken van social media bureaus.

Social media is digital marketing geworden

Zeker in de beginjaren van ons mediabureau tot pakweg 2015 was social media een specialisme. Social bureaus wisten als enige hoe ze snel op de ontwikkelingen konden inspelen en via Facebook, Twitter en Instagram fans konden aanhaken voor hun klanten. De volgende stap was de switch van bereik naar content marketing.

Vandaag de dag begint de invloed van social media zich ook meer en meer te bewijzen als verkoopapparaat. Misschien niet direct als last click conversion instrument, maar wel zeker wel bovenin de salesfunnel. De hype voorbij, op naar een volwassen marketing en sales instrument.

Social media in de digital mediamix

Doordat social media een professioneel marketingkanaal is geworden zie je dat het ook steeds meer raakvlakken krijgt met de andere online marketing middelen. Oftewel: social media begint meer en meer over te gaan in digital marketing. Social media is een onderdeel van de digital media mix. Sterker, de engagement of interactie die centraal staat in social media, vormt nu de basis van digital marketing campagnes.

Online marketing & sales concepten

Om de kernwaarden van social media worden hele online marketing en sales concepten opgetuigd die moeten zorgen voor reach en impact. In de reclame markt zien we steeds vaker dat bureaus die zich voorheen puur positioneerden als social media bureau, het ook goed doen in het bredere digital marketing-speelveld. Want opdrachtgevers vinden de werkwijze van de voormalige social media specialisten (h)eerlijk: ze vertrouwen aan hen steeds meer online marketing werkzaamheden toe.

Social media bureaus in 2021 en daarna

Het gaat misschien nog te ver om te zeggen dat de social media agencies die social media in hun DNA geworteld hebben ook de digitale bureaus van 2021 zijn. Het is echter een feit dat deze bureaus het erg goed doen in de markt, en veel beter aanvoelen wat de behoeften op het gebied van social mediastrategie en digital zijn. Wij denken daarom we in 2021 steeds meer social media bureaus zien rebranden als digital agency, omdat zij UX, website en app ontwikkeling steeds meer toevoegen in hun dienstenpakket.